Alla inlägg den 24 april 2009

Av Lisbeth - 24 april 2009 13:51

En försynt fråga; ordnas det vallanlagstest för collie?
På den tiden då jag var mer aktiv i Specialklubben för Västgötaspets vill jag påminna mig att klubbens vallanlagstest var något av det roligaste jag (och hundarna!) varit med om!
Det var visserligen kor som hundarna prövades på - västgöten är ju boskapsvallare - men det går väl att ha annan art av provdjur?
Det vara fascinerande att se hur de slumrande vallanlagen lätt väcktes till liv. Min stamtik Ada - Ch Fennican Glada Gladiolus - hade garanterat aldrig sett en kossa i sitt ettåriga liv, men det tog inte lång tid innan galoppen fattades och hon tom hämtade eftersläntare på eget initiativ. Ada fick omdömet "Mycket goda vallanlag" och vi var mycket stolta och nöjda efter en hel dag i hagen med trevliga hundar, kossor - och en liten tjur - samt vänliga och vallningskunniga människor.
Något för Collieklubben?

Ovido - Quiz & Flashcards