Direktlänk till inlägg 12 april 2009

Påskpynt

Av Lisbeth - 12 april 2009 19:20

Se här lite ögonfägnad; En av de unga vinstrika i Europa som kommer matchas i GB framöver. Junior Champion Hit Parade Blu di Cambiano äg G Falletto, MT Garabelli & J Ritchie.
foto M Ejerstad

 
 
Anja

Anja

12 april 2009 23:07

Hej.
Det ska bli kul följa upp denna skönhet
i GB !

Själv har jag också glatt mig här hemma åt att DKCH&NORDV-07&SVV-08 STEADWYN MOCCAMINT med sina danska ägare Ann-Marie & Alan & Tomas,fick sitt sista CACIB (den 7:e), BIR och blev kvalifiserad till INTERNATIONELT CHAMPIONAT på långfredag.I gruppen blev hon inte placerad , men uttagen bland dom sju.
Bara 8 mån efter en valpkull, där det tydligen ska finnas nåra stjärnämnen också.

Mocca blev den 13:e IntChampion från Steadwyn sen år -90. Men 23 IntChampions sammanlagt har jag varit med om att föda upp, när jag räknar ihop Steadlyns t o m -89,då min dotter tog det prefixet med sig till Italien.

Dom här små glädjeämnen värmer gott i en annars så kylig collieklimat.

http://www,steadwyn.se

 
Ingen bild

Lisbeth Ingrid Viggo

12 april 2009 23:20

Det måste vara en underbar känsla!

Och tack för grattis på våran sida!
Det värmde.

 
Ingen bild

Lisbeth

13 april 2009 15:58

Hrrmm... nu måste det bli lite ordning i leden...
Otidigheter om och mot varandra deöetas liksom mindre smickrande beskrivningar av namngivna hundar, ägare/uppfödare.
I ett aktuellt inlägg gick tydligen en hund att känna igen...

Tjatiga tjafsare tas också bort!

 
Ingen bild

Lisbeth

13 april 2009 20:09

tant Karin - maila eller hör av dig på annat vis.

 
Nilla

Nilla

14 april 2009 08:27

Nu har jag ingen Collie, men tycker att rasen är underbart fin!

Vad är problemet? Kan man inte äga en Collie och köra bruks OCH ställa ut?, måste man välja?

Jag trodde att det var en varböld i Västgötaspets världen, men det är ju en finne jämnfört med detta!, Men om vi inte passar oss så hamnar vi där också, man kan ju hoppas att "vissa" tar lärdom om vad som händer hos Collien & inte för över detta till VGS.

Ha en bra dag...

Nilla

http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maja Gräddnos

14 april 2009 20:40

10 små negerpojkar - eller elva som hjälps åt i HS ska tas itu med - en och en i taget - för vissa saker kan inte vänta.

Så hotar collievärldens plågoande.

 
Ingen bild

Igurt

14 april 2009 21:53

Aha, dags att återinföra stupstocken som straffmetod - samt att vederbörande plågoande får gråt-hulkande stå på knä och be om ursäkt, samt säga "Jag är en idiot" 1000 gånger...

 
Ingen bild

Lisbeth

14 april 2009 23:02

Hej Nilla.

jag har heller inte collie men tycker så mycket om dessa vackra och kloka hundar.

Självklar kan man göra både och - fast det verkar inte som de bruksskickliga förarna väljer collie.

Jag håller med om att collieklubbsbråket påminner om motsvarande i västgötaspets - fast tvärt-om på något vis - och så nu även inom dansk-svensk gårdshund.

Mycket splittrande och förödande för respektive ras.

 
Ingen bild

Maja Gräddnos

14 april 2009 23:19

Hahaha den här kommentaren tas nog bort men visst vore det rätt åt collieförstöraren om stupstocken sattes upp precis vid ingången till Hundxx så alla som går förbi får säga Fy !

 
Marketta

Marketta

14 april 2009 23:43

Såklart man kan köra utställning och bruks med collie. Men jag tycker att brukshundsklubben borde göra brukset lite intressantare, för jag föredrar definivt agility, rallylydnad och lydnad. Skulle man vara nyfiken på en bruksgren och vill veta vad det innebär, så finns det faktiskt inte mycket hjälp att få. Om jag fick nån som visade mig hur det fungerar, och nån och träna med, så skulle jag mycket väl kunna tänka mig det med min hund.

http://colliekompisarna.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marillion

15 april 2009 12:57

Marketta!
De flesta uppfödare av bruksras tränar och tävlar själva med sina hundar. De brukar också ordna träningsläger varje år för sina valpköpare. Så vänd dig till din uppfödare så ska du se att du säkert får den hjälp du behöver!

 
Ingen bild

tant Karin

15 april 2009 19:33

... men Marillion då! Inte "brukar" de "flesta" uppfödare collies hålla träningsläger varje år för sina valpköpare. Nu har du nog skrivit fel. Varför skulle uppfödare av collies göra det? Det är alldels för få collieägare som är intresserade av att träna bruks på allvar så det hade nog varit mera rätt att hänvisa Marketta till sin lokala BK för att få hjälp. Lokalt brukar de flesta Bk hålla nybörjarkurser i såväl sök som spår.
Detta med att de flesta uppfödare av brukshundar håller egna tränignsläger för sina valkpköpare är ju rent trams. Jag vet en hel del uppfödare av riktiga brukshundar som aldrig någonsin ordnar privata träningsläger, och då menar jag riktiga brukshundsuppfödare, dvs sådana som föder upp Schäfer, Rottweiler och Malinois. För att ta några exempel.

Mitt tips till dig Marketta är: ta kontakt med din lokala BK, de hjälper dig gärna!

 
Marketta

Marketta

16 april 2009 12:59

Marillion, för det första, det kommer inte in en collie från en bruksuppfödare innanför dessa dörrar.

Sen verkar ni ha ganska höga tankar om brukshundsklubbar. Om man inte är född inom klubben så får man jobba hårt för att för det första bli accepterad i en klubb av gamla medlemmar. Alla fall är det så här. Därför vi håller på med agility eftersom stämningen är mycket mer öppen på den fronten. Finns ju faktiskt nån som säger hej åt en på agiltyplan.

http://colliekompisarna.bloggagratis.se

 
Marketta

Marketta

16 april 2009 13:09

Glömde dessutom att det är väldigt få klubbar som har nybörjarkurser i sök och spår eftersom dessa är så tidskrävande. Inga här i våra trakter har det. Men det hjälper inte bara med en kurs, man måste även ha nån att träna med. Men alla som är på bk redan har nån de tränar tillsammans med. Då borde man få tag på nån som ligger på samma nivå med en själv och är intresserad och fortsätta vidare. Så jag blir nog kvar på agility och rallylydnad. Agility är ju nummer 1 för mig och kommer alltid så bli.

http://colliekompisarna.bloggagratis.se

 
Ingen bild

tant Karin

16 april 2009 14:43

Så tråkigt, Marketta, att Bk i din närhet är så tråkiga. Men såväl Agility som Rallylydnad är ju trevligt det med.Och hundarna ha jättekul, liksom du.Lycka till med dina trevliga aktiviteter med dina fina hundar som förutom att de är vackra även är riktigt rastypiska i mentaliteten.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 25 februari 2010 16:24


Nytt collierelaterat på http://ulvus.bloggplatsen.se/

Av Lisbeth - 5 januari 2010 22:12


   ... med underbar collie... Ingledene She Bounds To Love 2 certifikat  11 månader! ...

Av Lisbeth - 4 januari 2010 13:22

.. ang nedanstående inlägg. Collie har tillhört SBK sedan 1942.. Den 28 maj 1967 samlades collieintresserade i Dalsjöfors hemma hos Anna-Lisa och Bertil Risinger för att diskutera bildandet av en collieförening. Närvarande: Brita Rosengren, Arne Jons...

Av Lisbeth - 3 januari 2010 10:12


Ur historikens djup framkommer frågan om collies specialklubbstillhörighet (liksom flera andra SBK-rasers; schäfer, dobermann...) Den har varit på tapeten flera gånger under årens lopp. Bl.a. årsmötet 1980 då frågan lite diffust bordlades och utmy...

Av Lisbeth - 28 december 2009 13:47


     ... och särskilt då jag...   Den här 6-veckors obetalbart söta och vädjande collietösen är uppfödd hos kennel Seabound' s och heter passande nog Seabound' s Love Love Love... Man blir helt förbi av hjärtenupenhet! Och stamtavlan innehåll...

Ovido - Quiz & Flashcards