Direktlänk till inlägg 5 april 2009

Seamist

Av Lisbeth - 5 april 2009 08:54

SBChSeamist Spartacus f. 1999 Uppf. Margareta Hawkins Ãg. Sonny BäckmanVi rundar av miniserien med uppfödarintervjuer (Brukshunden 2002) om framgångsrika brukskennlar med Margareta Hawkins, Kennel Seamist collies:" De senaste åren har collien tappat mark som brukshund. Hur kommenterar du det?- Det är överhuvudtaget en väldigt liten del av de bruksintresserade somköper en collie. Det är till och med svårt att få ut valpar efterbruksmeriterade hundar till människor som vill arbeta med sina hundar. Men för några år sedan upplevde jag att intresset för collien som brukshund var större än någonsin. Då tävlade ett tiotal i elit spår, även i sök och rapport, vilket resulterade i flera brukschampions. Nu är det en generationsväxling och flera av förarna har nya hundar. – Vad det gäller registreringar, så har collien minskat lika mycket i övriga nordiska länderna. Bråket i Sverige om MH har nog bara påverkatregistreringarna marginellt. Det sägs att collien har ett ”imageproblem” – villa, Volvo och collie är ute! Dagens hundköpare vill ha något häftigare! Hur är collien att arbeta med?– Det är väldigt olika. Får du en riktigt bra collie, så är det en otrolighund att arbeta med. Som exempel kan jag nämna den tiken som jag har som blev brukschampion för ett par år sedan, SBCh SUCh Seamist Semicat (e SUCh Seamist Stray Cat u SUCh Seamist Shining Diamond) - både hon och hennes mamma var i elitklass före två års ålder. De har en enormt snabb uppfattningsförmåga. När de sedan har samarbetsförmåga och kamplust och ett snabbt gripande – och jag avlar bara på naturliga apportörer – då har du hela tävlingsbiten gratis. Det går så lätt. Första gången du lägger ut tunga apporter så springer hunden framoch tar den – smack! - och kommer tillbaka i galopp. Det är sant! Det här äranlag som kommer från min första engelska tik. Hon var en naturlig apportör. Trots att hon stått på kennel i hela sitt liv och ingen hade lärt henne någonting, så hade hon detta i sig från början.- Bruksproven behövs för att prova brukshundarnas samarbetsvilja och koncentrationsförmåga. Det är dessa egenskaper som också har gjort dem till populära och väl fungerande sällskapshundar. Det är bra att SM finns, men betydelsen har fått överdrivna proportioner. Alltför många tycks tro att en hund som inte fått SM-poäng inte är en bra hund.Vad ser du som största problemet idag?– De som är engagerade i rasen måste kunna ta till sig de instrument somforskare och genetiker har fått fram, t ex MH. Det är både lättare och svårare att vara uppfödare idag. När jag började var HD inte uppfunnet. Ögonspeglingar fanns inte. Man fick lita på sunt förnuft och "fingertoppskänsla". – Idag har vi kännedom om flera defekter, deras nedärvning och har ibland även bekämpningsprogram. Mentalitet har blivit en vetenskap och MH har gjort det möjligt att se arvbarheten på egenskaper och ge oss information hur olika hundar nedärver dessa. Detta har gett dagens uppfödare otroliga möjligheter att snabbt kunna styra sin avel i önskvärd riktning. Uppfödare och utställningsdomare måste man ta de rädslor som finns på allvar. När det gäller arvbarhet har t ex gripande hög sådan, på min tiklinje har detta hållit i sig i åtta generationer. Tyvärr har även vissa rädslor mycket hög arvbarhet, ända upp till 70%. Det gör att man som uppfödare måste vara observant och inte se genom fingrarna med det för t.ex exteriöra detaljer, hur åtråvärda dessa än är.– Det är helt enkelt ett djurskyddsproblem. En hund lider svårt om den är ständigt rädd för olika saker som finns i vardagen; varmluftsballonger, glassbilens signal, trappor. Jag har sett rädda hundar vinna på utställning. Det är skandal!"

 
 
Ingen bild

Marianne H

6 april 2009 20:00

Roligt at du visar en bild på Sonnys hund. Lena Hjärtfors och Sonny Bäckman är idoler i mina ögon. De är fantastiskt duktiga med sina hundar och dessutom tvekar de aldrig att ge andra hjälp om man ber om det. Alltid jätteroligt att träffa dem och prata hund.

 
Ingen bild

Anja2

7 april 2009 12:51

Lisbeth! Jag måste säga att jag blir positivt överraskad. Samtidigt blir jag lite förbryllad. Om du instämmer med Margareta Hawkins, vad är det då du tycker är så fruktansvärt med MH och diverse krav gällande mentalitet som ställs på uppfödare?

 
Ingen bild

Lisbeth

8 april 2009 07:49

Hej Anja!
Det är var en del av en uppfödarintervju i Brukshunden - det som återges är Hawkins åsikter.

 
Ingen bild

Lisbeth

8 april 2009 08:38

Anja2 - ett förtydligande:

Jag har aldrig redovisat något subjektivt tyckande i denna fråga, som att det är "så fruktansvärt" med MH etc.

MH är ett användbart instrument för många och kan rätt använt vara till nytta i flertalet sammanhang.

Det betänkliga: trots att MH är inte vetenskapligt utvärderat är kravet att MH-resultat ska användas som avelspärrande.

 
Ingen bild

Kajsa

8 april 2009 13:41

MH har blivit så infekterat. Om man ens andas om att man ifrågasätter hur det används så blir man direkt klassad som motståndare. Mycket märkligt:)

Kajsa

 
Ingen bild

Anja2

9 april 2009 11:39

Jag antog att eftersom du publicerar M.H.:s åsikter utan att föra någon direkt diskussion kring dem så instämmer du i dessa.

 
Ingen bild

Lisbeth

9 april 2009 13:12

Bästa Anja2 - anta inte så mycket...

Dessutom för du ett farligt resonemang:
tiga = samtycka.

 
Ingen bild

Anja2

9 april 2009 15:03

Hur ska jag annars uppfatta ovanstående inlägg? Du är kritisk - men till vad isåfall, eftersom du inte för någon egen diskussion? Jag är tyvärr ingen tankeläsare.

 
Ingen bild

Lisbeth

9 april 2009 18:11

Anja2 - ha godheten att sluta prata strunt!

Jag intervjuade MH för ett antal år sedan - lade ut på bloggen en del av intervjun (Brukshunden) som ett led i serien med framgångsrika bruksuppfödare. Varför ska jag diskutera MH:s åsikter och svar??? Dessa får väl stå för sig själva.

Det är alldeles riktigt uppfattat; jag är mycket kritiskt och det är till ditt allmänna förhållningssätt såsom det framkommer i detta sammanhang.


Jag känner inte Anja2 - hade jag gjort det hade jag ringt upp och bett dig att inte vidare besöka bloggen eller i vart fall inte kommentera.

Det ömsesidiga utbytet är lika med noll.

Kreativt förslag: läs nya numret av Hundsport som förmedlar mycken samlad kunskap om collie så kanske vyerna vidgas.

Med vänlig hälsning

Lisbeth - trött på skiten

 
Ingen bild

Ulf

9 april 2009 19:22

Snälla Lisbeth bli inte trött utan belys ! Det Du skriver till Anja2 om att använda MH-resultatet som avelsspärrande är ju en av kärnpunkterna i hela diskussionen !

 
Ingen bild

Anja2

9 april 2009 21:54

Din ton är verkligen mycket tråkig, och helt i onödan, dessutom. Jag förbehåller mig rätten att både läsa och kommentera det jag vill. Om du vill censurera och enbart ha "ja-sägare" bland dina kommentarer så är det ditt val.

 
Ingen bild

Lisbeth

9 april 2009 22:27

Men Anja2 - varför?

Vad är meningen med dina kommentarer?

 
Ingen bild

tant Karin

9 april 2009 22:27

Anja, din ton känns igen från ett forum. Du läser ju inte vad andra skriver utan du liksom hittar på egna saker som icke är utskrivna i text.För min del kan jag inte läsa in att Lisbeths ton är varken tråkig eller på annat sätt insinuant.Jag undrar om du är så blockerad att du har svårt att ta in vad som skrivs.Håller med Lisbeth: Läs och begrunda de kloka ord som uttrycks i senaste HS om collies. 3 sidor, fullsmockade med kunskap och erfarenhet. Lycka till.

 
Ingen bild

Lisbeth

9 april 2009 23:12

Ja ni - dumma subbor höll jag nästan på att skriva - jag har inga "heta känslor" i detta eller "hotat" någon eller annat som du - den ena av "c-vänner" - försöker tyda det till.

Hur står det till med läsförståelsen?

Jag är bara väldigt trött på din enfald, ditt bokstavstroende och dina ivriga försök att göra dig gällande.
Påminner väldigt mycket om den andra av "c-vänner" som är känd för att jaga auktoriteter - vilken specialité!

Vad har ni med mig att göra?

Jag vet inte vilka ni är och har inget intresse av att veta det.

Bort med er!

 
Ingen bild

tant Karin

9 april 2009 23:39

Lisbeth, det är bara att konstatera att dessa damer har en förvrängd världsbild och den kan icke rubbas, inte med argument och inte med kunskap, inte heller med präntad text. De tyar inte med att förstå vad de läser.Efter att ha följt med på "forumet" ett tag kan man bara inse att det är synd om dem. Believe me, man kommer ingenvart, det är som att fäktas med väderkvarnar... Med sådana "vänner" behöver rasen inga fiender..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 25 februari 2010 16:24


Nytt collierelaterat på http://ulvus.bloggplatsen.se/

Av Lisbeth - 5 januari 2010 22:12


   ... med underbar collie... Ingledene She Bounds To Love 2 certifikat  11 månader! ...

Av Lisbeth - 4 januari 2010 13:22

.. ang nedanstående inlägg. Collie har tillhört SBK sedan 1942.. Den 28 maj 1967 samlades collieintresserade i Dalsjöfors hemma hos Anna-Lisa och Bertil Risinger för att diskutera bildandet av en collieförening. Närvarande: Brita Rosengren, Arne Jons...

Av Lisbeth - 3 januari 2010 10:12


Ur historikens djup framkommer frågan om collies specialklubbstillhörighet (liksom flera andra SBK-rasers; schäfer, dobermann...) Den har varit på tapeten flera gånger under årens lopp. Bl.a. årsmötet 1980 då frågan lite diffust bordlades och utmy...

Av Lisbeth - 28 december 2009 13:47


     ... och särskilt då jag...   Den här 6-veckors obetalbart söta och vädjande collietösen är uppfödd hos kennel Seabound' s och heter passande nog Seabound' s Love Love Love... Man blir helt förbi av hjärtenupenhet! Och stamtavlan innehåll...

Ovido - Quiz & Flashcards