Direktlänk till inlägg 2 april 2009

Vilken collie önskas?

Av Lisbeth - 2 april 2009 06:51

Det kan knappast undgått någon att collie är i högsta grad på tapeten. Striden om collien rasar med oförminskad styrka; skrivelser författas, motskrivelser avfyras... Att säga att åsikterna divergerar måste vara The Understatement of the Year... motsättningarna är avgrundslika!







Så här kan man ju inte ha det!








Att det finns åsiktsskillnader inom en ras är naturligt, kanske också sunt, då det bidrar till en hälsosam konkurrens.








Men det här... leder inte till något gott.








Ska vi försöka bena ut det hela så vill företrädare för "aktivistsidan" påtala att ljudkänslighet och andrar rädslor ökar i förskräckande omfattning. De mest rabiata åsiktsföreträdarna ingår i en liten manipulerande klick utanför beslutsfattandet men har ändå ett betydande inflytande. De alltmer monomana och förfördelade aktivisterna är inte mottagliga för några som helst argument och vägrar ta till sig fakta. Standardbotemedel enligt aktivisterna är styrd avel och instrumentet är mentalbeskrivning - MH. Det är den officiella versionen. Fast det bakomliggande skälet verkar mest vara personligt färgat i syfte att "bli av med" framgångsrika och på så vis misshagliga uppfödare. Mer MH, bruks och en aktivare collie alltså.









Å den andra sidan menar "traditionalisterna" att detta inte är riktigt och att en styrning mot en collie hund med mer motor ger "övertempererade" hundar.








Hur ligger det till?








Jag har inte sett något dåligt temperament på collie - ja, förr för 15-20 år sedan då såg man s k golvrädda hundar. Frågan är ju om de såg ordentligt...








När jag intervjuade FCI-ledamoten Kari Järvinen i höstas sa han bl.a så här:








- Det finns en uppfattning, och då inte minst i förhållande till media, att alla incidenter med hundar beror på dåliga ägare, att ”farligheten” inte är hundens fel, utan ägarens. Detta är bara delvis sant. Lika väl som vi med avel kan förändra hundarnas utseende, kan vi med avel styra de mentala egenskaperna. Vi som dömer ofta och över hela världen, vi ser när en sådan förändring sker, ibland till det bättre, ibland är det starka försämringar. Collie, t.ex var under många år påfallande svag mentalt. Nu är det sällan som man ser en nervös collie. Det var tidigare mycket problem med röda cocker spaniels. Där fick man akta fingrarna! Nu har vi istället fått in mycket skärpa i en del raser, t.ex boxer och rottweiler. Uppfödarna har avlat på hundar som passar provreglerna.




Om det är på detta vis som traditionalistförespråkarna hävdar; att det ensidiga förlitandet på MH snarast är kontraproduktivt; att tvärtom det skulle bidra till en försämring av rasens egenskaper såsom de beskrivs i standarden (inom parentes sagt, man får utgå från att läsförståelsen är utvecklad? Eller är det lättare att sätta kryss i protokoll? FCI:s standard: "Långhårig collie utstrålar stor skönhet, värdighet och fysisk harmoni." Helhetsintryck Uppförande/karaktär: "Rasen ska vara vänlig till sinnelaget utan spår av nervositet eller aggressivitet." - slut på parentesen) att det leder till att collies blir aggressiva, bråkar i ringen, gör utfall, inte kan koppla av - exempelvis det framtidshopp som visade upp sig på utställning nyligen; var helt omöjlig att styra, hade skällt, hoppat, gjort utfall mot andra hundar och även mot ägaren! Direkt efter kvalitetsbedömningen försvann ägaren och gick inte in i ringen i för fortsatt tävlande, trots att det är mot bestämmelserna. Hunden har naturligtvis ett utmärkt MH, men är det denna typ av collie man vill ha?




Det vore bättre om traditionalisterna kunde samla sig och anlägga moteld. SKK har inget intresse av att tredje världskriget utbrutit i en stor ras som collie, det har betydande smittorisker och dessutom är det KF i år. Alltså bort med collie från dagordning!




Jag har en plan...




Om det är på så vis som många uppfattar; att styrningen via MH mot en aktivare collie leder till ett ökat antal hundar från "brukslinjer" som får rapporteringkod A när de är ohanterliga och/eller bits - då vore det intressantare att komma med fakta än med subjektiva synpunkter.




Då allt nuförtiden är datoriserat är det lätt att samla in fakta om detta och presentera materialet för SKK/CS.



Någons världsbild må kanske rasa men det kan det väl vara värt...









 
 
Ingen bild

Marianne

2 april 2009 08:37

Kommentarer om hur mycket bättre collien blivit mentalt de senaste 20 åren hör jag väldigt ofta. Det är sagt av folk som inte har collie men som är aktiva i hundsammanhang. Utställare, domare- och då menar jag både utställningsdomare och tävlingsdomare- ringsekreterare, figuranter, aktiva inom SBK av alla de slag. Samtliga är mycket positiva till colliens utveckling, från att vara ansedd som lite nervös under en period, till en trevlig hund. Alla dessa människor och deras åsikter betyder en del för mig som colliefantast. Jag får bekräftelse på vad jag redan tycker mig veta: Collien är en härlig hundras! Som den är.
Kari Järvinens kommentar om rottweiler och boxer speglar precis det som oroar mig när det gäller colliens utveckling.

 
Bodil Carlsson

Bodil Carlsson

2 april 2009 09:28

För ytterligare upplysningar, välkomna in på nystartade bloggen
Collievänner! :-)

http://collievaenner.blogspot.com

 
Ingen bild

Anja2 (ej uppfödaren)

2 april 2009 09:58

Jag tycker att du, Lisbeth, som så riktigt förespråkar bevis och fakta istället för subjektiva åsikter, ska vara en god förebild och visa på fakta som underbygger ditt påstående:
"Standardbotemedel enligt aktivisterna är styrd avel och instrumentet är mentalbeskrivning - MH. Det är den officiella versionen. Fast det bakomliggande skälet verkar mest vara personligt färgat i syfte att "bli av med" framgångsrika och på så vis misshagliga uppfödare."

 
Ingen bild

Anja2 igen

2 april 2009 10:04

För övrigt välkomnar jag tydligt material ang. rapporteringskod A. Även om det säkert är svårt att definiera "brukskennlar" resp "utställningskennlar" då linjerna är väldigt blandade, och då även bruksfolket ställer ut i hög grad, så är det intressant att se om rapporteringskoderna flockas i vissa kennlar och saknas i andra. Rapporteringskod A handlar ju, som vi alla vet, inte bara om aggressivitet utan om alla sorters oönskade beteenden, inklusive rädslor/skygghet.

 
Lisbeth

Lisbeth

2 april 2009 10:38

Jamen, det var ju just fakta som jag efterlyste!

http://ulvus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anja2

2 april 2009 10:43

Men fakta underbyggande ditt påstående (att "bruksaktivister" genom fokus på MH egentligen vill bli av med framgångsrika kennlar) har du inte uppvisat.

 
Ingen bild

en sak till...

2 april 2009 10:47

Vad god läs inte in tomtar och troll där de inte finns!
Jag redovisar gärna fakta!
Där sådant saknas får sunda förnuftet råda och om det saknas förnuft, vilket det regelbundet gör - vad ska jag göra åt det?

Lisbeth - skjut inte budbäraren!

 
Ingen bild

och igen...

2 april 2009 10:51

Den informationen har kommit via flertalet kommentarer/mail...

Dessa har ej kunnat publiceras då de innehåller namngivna hundar/ägare/kennel - "brukskennlar?" med hundar som fått rapporteringskod A.
Lisbeth

 
Ingen bild

Anja2

2 april 2009 10:57

Jag skjuter inte budbäraren, jag vill bara se underbyggande material som visar att ditt påstående (om "bruksaktivister" som vill bli av med framgångsrika uppfödare) har någon giltighet. Annars är det ju bara insinuationer, rätt fula sådana därtill.

 
Ingen bild

Lisbeth

2 april 2009 11:22

Anja2 - jag säger som Groucho Marx:

- Dessa är mina principer. Men om du inte gillar dem har jag andra.

 
Ingen bild

Anja2

2 april 2009 11:27

Det var inte mycket till svar, det. Ska jag tolka det som att du inte har någon fakta att underbygga ditt påstående med?

 
Ingen bild

Lisbeth

2 april 2009 11:39

Det var ett djefla tjat!

Självklart har jag bra på fötter och publicerar i sammanhang där det passar, även mig.

Och var snäll och lek inte med elden... Börjar bli grundligt utled på tunnelsynta och inskränkta personer utan erfarenhet av hundsporten, som ingenting lärt om uppfödning eller i livets hårda skola - även om de kan ursäktas som "bara vanliga collieägare".

 
Ingen bild

Anja2

2 april 2009 11:45

Ursäkta mig, men vad vet du om mig, min erfarenhet och bakgrund (förutom det faktum att jag inte är uppfödare)? Jag har inte gått till personangrepp, varför gör du det? Jag anser att man ska kunna styrka sina påståenden om detta efterfrågas, även om det "bara" är på en blogg. Annars är det bara mycket obehagliga insinuationer.

 
Marketta

Marketta

2 april 2009 12:50

Ååååh, att dom bara orkar. Trodde verkligen inte att man kunde vara så blåögd att man inte tror på det du skriver. Tom jag som nyligen har börjat höra om intrigerna inom collievärlden, vet om att bruksarna försöker få bort framgångsrika kennlar. Vet ju flera exempel, men man får ju som sagt inte måla ut några personer i en blogg, det trodde jag också var självklart för alla. Att ens komma med krav på nåt sånt är ju löjligt.

Sen finns det ju personer som tror dom kan lura oss vanliga collieägare med att kompisbedömningar inom MH förekommer inte heller. Hahaha, säger jag bara. Har hört flera fall nu, förekommer tom bla schäfer. Det är också ett av medlena från bruksarnas sida och få bort framgångsrika kennlar.

Nu tror jag att jag är tillräckligt uppretad för att orka dammsuga hela lägenheten *S*, bäst och börja innan det lägger sig.

http://colliekompisarna.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lisbeth

2 april 2009 13:16

Anja2 - du presenterade dig på ulvusbloggen - har du glömt det? - som "vanlig enkel valpköpare".

Nu debatterar du komplicerade saker om avel, ärftlighet, trovärdighet m.m

Det brukar ju vara så att folk - "fyra år i rasen" - är de som kan och vet allting.

 
Ingen bild

Lisbeth

2 april 2009 13:32

Anja2 - jag har inte gått till pesonangrepp, ingen är namngiven eller uthängd, det finns inget som behöver "styrkas" -ivf inte på "efterfrågan".

 
Ingen bild

Anja2

2 april 2009 13:33

Lisbeth - påvisa gärna var jag har påstått att jag kan och vet allt. Jag har aldrig påstått mig vara en kynologisk expert av något slag. Däremot har jag precis lika mycket rätt som andra att ifrågasätta påståenden om uppfödare som saluförs som "sanning". Denna rätt gäller bloggar såväl som andra arenor. Det påstående du gör, som jag har bemött i dessa kommentarer, berör varken avel eller ärftlighet, och de är fortfarande inte belagda av dig.

 
Ingen bild

Lisbeth

2 april 2009 13:38

Anja2 - det här känns som kuddkrig i en garderob, det leder ingen vart.

En annan beskrivning kallas guilt by association - en vanlig typ av argumentationsfel, som begås då en part påpekar en likhet mellan motpartens åsikter och ett referensobjekt (som är klandervärt) och därmed antyder att motpartens åsikter är klandervärda.

Du får inga fler kommentarer.

 
Ingen bild

Anja2

2 april 2009 13:47

Jag misstänker att denna kommentar aldrig kommer att nå bloggen - men jag gör ändå ett försök, därför att det är viktigt för dina andra läsare att din argumentationsteknik blir tydlig. Jag har ställt en enkel fråga. Istället för att besvara den, har du gått långt i dina försök att misskreditera mig och att avleda uppmärksamheten ifrån huvudfrågan. Mycket tråkigt. Jag hade väntat mig betydligt mer från en journalist, ärligt talat. Detta känns som småbarnsfasoner.

 
Ingen bild

Lisbeth

2 april 2009 15:42

Seriöst - på dagens inlägg "Vilken collie önskas?" har du skrivit 8 kommentarer på 4 timmar. Det verkar inte riktigt sunt, allra helst som argumenten utmynnar i olika snillrika sätt att få mig att avslöja mina källor - vilket är förbjudet - och inte i förslag eller svar på den ursprungliga frågan.

 
susannah

susannah

2 april 2009 16:07

Usch jag kan känna att denna bloggen är det mest intressanta jag läst/följt maniskt på evigheter, och så besudlas den OXÅ av irriterade kommentarer, och börjar likna ett visst forum som nämnts...Mycket tråkigt, men absolut inte oväntat.Fortsätter dock mitt dagliga intag av denna sida, då det är så intressant med så mycket BRA information, och oftast MYCKET trevlig läsning, och DET ser jag som mycket ovanligt numera.
Keep up the good work!

http://www.hartwellskennel.com

 
Anita

Anita

2 april 2009 21:50

Tack Lisbeth för bra inlägg och eftersom ingen får namnges borde denna Anja2 ge sig för det kommer inte upp namn på kennlar eller hundar utan det får man söka själv på skk:s sida där det står svart på vitt vilka hundar det är. Inga problem ifall man tar lite tid på sig så vet man helt klart vilka det är. Så ifall du är nyfiken sitt på hunddata och läs dig igenom alla collier. Jag är i alla fall halvvägs på den saken och det stämmer än så länge att det är brukskennlars hundar som har rapporteringskod A!

Väntar på mer intressant läsning Lisbeth!!! Kul när man får fakta!

http://www.spireans.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 25 februari 2010 16:24


Nytt collierelaterat på http://ulvus.bloggplatsen.se/

Av Lisbeth - 5 januari 2010 22:12


   ... med underbar collie... Ingledene She Bounds To Love 2 certifikat  11 månader! ...

Av Lisbeth - 4 januari 2010 13:22

.. ang nedanstående inlägg. Collie har tillhört SBK sedan 1942.. Den 28 maj 1967 samlades collieintresserade i Dalsjöfors hemma hos Anna-Lisa och Bertil Risinger för att diskutera bildandet av en collieförening. Närvarande: Brita Rosengren, Arne Jons...

Av Lisbeth - 3 januari 2010 10:12


Ur historikens djup framkommer frågan om collies specialklubbstillhörighet (liksom flera andra SBK-rasers; schäfer, dobermann...) Den har varit på tapeten flera gånger under årens lopp. Bl.a. årsmötet 1980 då frågan lite diffust bordlades och utmy...

Av Lisbeth - 28 december 2009 13:47


     ... och särskilt då jag...   Den här 6-veckors obetalbart söta och vädjande collietösen är uppfödd hos kennel Seabound' s och heter passande nog Seabound' s Love Love Love... Man blir helt förbi av hjärtenupenhet! Och stamtavlan innehåll...

Ovido - Quiz & Flashcards