Direktlänk till inlägg 15 maj 2009

En till

Av Lisbeth - 15 maj 2009 06:25

Eftersom colliebloggen har ett uppenbart (och för mig glädjande!) läsarintresse - hela 1400 unika besökare! - fortsätter vi här serien med framstående collies att vila ögonen på! Ovanstående sköna sobel är danskägde INT & MC & SM & GI CH WW-02 AMSDW-02 STEADWYN GOLDEN DAZZLER






Uner sin stora karriär skrapade han ihop






15 CC, 18 CACIB






BIG BIS-r Int utställing.






BIG-2






3x BIG-3 Int utställning.













Även han har använts en hel del och hans blod finns just nu främst i Danmark, Norge och Finland med den äran både på utställning och som avelshundar.




***

Jag har ju naturligtvis funderat en hel del över vad vad colliedebatten egentligen handlar om och gjort ihärdiga försök att försöka förstå skribenten och upphovspersonen till den ursprungliga HS-texten - "som startade alltihop". Det är ingen tvekan om att individen är besjälad av ett högre syfte, ja rent av ett missionerande kall. I en jämförelsevis frisk och sund ras som collie borde detta vara en sinekulär uppgift. Ingen vill väl bidra till hundar som blir sjuka eller mår dåligt? Därom äro vi alla överens.

Om vi nu tar och benar upp den omfattande produktionen - dels i HS och dels på internetsajter där vederbörande förmerar sig - ungefär som man filéar en rödspetta, så kan man dra ut ett skelett, alltså grundbulten i det hela. Man får straxt en gryende misstanke om att det egentligen inte alls handlar om mentalitet eller ens om collie - dessa ämnen är ju uttröskade till utmattningens gräns. Kärnan i internettexterna är den slemma hundaveln i sig - skribenten har svårt att dölja sin avsmak, det seriösa anslaget till trots. Och när skrivunderlaget om collie tryter - collien är ju som sagt frisk och kry - så exemplifieras hundavlandets ruttenhet gärna med tillstånd/uteckling i andra raser; cavalier, dalmatiner, bedlingtonterrier.... Ett aktningsvärt arbete har lagts ner. Det är bara det att resultatet läggs ut på en blogg om rasen collie. "Skapad av collievänner och tillägnad collievänner."




Det är svårt att få ihop det. Gissningsvis ska exemplen varna för efterföljd - där ser ni hur det går...




En annan sak dyker så ofta att det rycker till i ett friskt öra - valpköpare. Det är valpköparen som ska varnas, utbildas - hur då? - och informeras och på så vis styras in på rätta vägar om man nu nödvändigtvis måste nyttja slutprodukten av det tvivelaktiga hundavlandet.




Med detta synsätt och kausalitetsförhållandet till hunduppfödare har skribenten raskt avslöjat att man inte vet ett dugg om människor och deras bevekelsegrunder när det gäller att skaffa hund.

Men det - vågar jag påstå - det vet JAG!

50 år i hunderiet sätter sina spår, precis som mer än 40 år som uppfödare; ja, jag har gjort alla misstag... Plus 30 år med djurfrågespalt i en av Nordens största veckotidningar - jag VET vad svenska folket frågar om när det gäller hund och hundköp och på ungefär vilken nivå, samt de senaste 5-6 åren som valphänvisare för en populär ras. Jag skulle önska att de som sätter sig på sina höga hästar och tror - i de ädlaste av syften naturligtvis - att all okunskap och bottenlös knasighet kan informeras bort - blott för en enda dag kunde sätta sig in i hur verkligheten faktiskt ser ut.

För den skull behöver man ju inte misstänkliggöra en hel hundras och idiotförklara rasens mest erfarna och kunniga uppfödare.




















 
 
Ingen bild

Gunsan

15 maj 2009 14:21

Man kan undra varför det alltid har varit sådant liv i collieklubben, jag tror helt enkelt att det handlar om AVUNDSJUKA, på att man inte kan få fram så vackra hundar, utan då måste man sikta in sig på MH, korning och mentalitet. Man slutar aldrig att förundra sig över hur människor beter sig. Jag skulle önska att man istället för att kriga sluter upp och värnar om denna underbara hundras.
Själv har jag slutar med collie och har numera Sheltie och tack och lov så försöker
vi uppfödare samarbeta istället för att stjälpa varann. Det finns säkert idioter även i denna ras, men dom är inte i majoritet
tack o lov.

 
AnnLotta

AnnLotta

17 maj 2009 13:46

Ämnet i dagens blogg; Det är absolut klockrent beskrivet!

http://www.anlyn.se

 
Jeanette

Jeanette

18 maj 2009 22:59

Avundsjuka? ja det är ju något jag anses lida av;)

Vad är jag då mest avundsjuk på för tillfället?, jo en annan uppfödare som lyckats med bedriften att få Hamiltonplaketten!

Självklart är jag MKT avunsjuk, nej inte ett dugg, numera ser jag inte ens den plaketten som något förtjänstfullt, särskilt inte när man kan få den på att använda sig av andra uppfödares avelsmaterial, sista kombination denna uppfödare gjort har en av mina gamla tikar inte mindre än FEM gånger i stamtavlan, kombinationen till råga på allt gjord av en bruksuppfödare, dvs en sån som B C ser som en sån som INTE linjeavlar utan enbart avlar för bruksegenskapernas skull, ovannämda hund som finns dessa 5 gånger var inte ens i närheten av ett bruks/lydnadsprov... hon fick bara ett sånt "Epa" Championat dvs ett NUCH.

Uppfödarens hundar är inte kända utanför vår lilla ankdamm heller, dvs Sverige, så exportera för f-n aldrig några hundar, det är inget bra, jaga valpköpare här hemma med blåslampa i stället och se till att de åker på så små utställningar som möjligt där konkurrensen är minimal, där varenda skithund kan få cert och sen med lite bruksmeriter så är championaten i hamn!

Men herregud människa släpp detta, jo jag vet men jag blir bara så förbannad bara jag tänker på eländet, att SCK dessutom inte kan ge mig ett svar på VARFÖR man nominerar någon som inte följer deras avelspolicy gör mig än mer förbannad!
Varför har inte fler uppfödare av långhårig collie reagerat när de blir överkörda på detta sätt?? av en uppfödare som haft TVÅ långhårskullar med en hel del brister, jo Hamiltonplaketten var detta säkert värt.

Sen blir man påmind i dag igen om eländet när Colliebladet kom och denna fantastiska uppfödare sitter med sin nya tjeckiska import, som är efter en hanhund som en tik ur min uppfödning är mamma till, snacka om att gå över ån efter vatten, med detta tjeckiska namn, så försvinner väl hela hundens förfäder, det är ju så det går till.

Det har jag lärt mig i a f att stamtavlor & härstammning och sånt, det är inget värt... para bara 2 individer med varann gärna med nån bruksmerit, eller kanske nåt syskon som gjort nåt bra, det räcker fullständigt för att Du som uppfödare ska hyllas.

Efter att SCK anmält mig till SKK så frågade ju jag vår fantastiska ordförande i klubben ett och annat, en sak som även där förefaller mkt märkligt i mina ögon är varför hon är en sk bruksare?? då hon är en av de uppfödare som importerar hundar från England, som varken har MH:n eller knappt hälsoundersöker sina avelshundar, hur kan det komma sig? räcker det att "vissa" utbildar sig inom SBK och blir MT domare, för att man ska räknas in i "rätt" fack?

Lisbeth tycker Du har en kanonblogg, med mkt snygga hundar, nu senast från en uppfödare som jag tycker gjort så förbaskat mkt bra för collierasen men uppskattning för detta?? nej, Anja är ju storproducent och därmed är inte heller hon värdig Hamiltonplaketten, nej fy f-n säger jag bara, hur kan det få gå till såhär utan att folk reagerar??

SKK, vad gör de??? inte ett förbaskade dugg, bara går på SCK's linje, jag fattar det INTE och kommer nog aldrig förstå hur de kan släppa igenom nåt sånt bedrägeri, jag skulle vilja se hur SCK lagt upp det hela för hur kunde det bli såhär? skamligt!!!!



http://www.oneways.net

 
Ingen bild

Ulf

19 maj 2009 10:21

Man undrar om det är mygel bakom utnämningar ibland. De som borde vara aktuella försvinner. Annars är det som Du säger Jeanette, man ser knappt så långt som näsan räcker. Det säger väl allt om hur man planerar ?? sina valpkullar. Historien finns inte.

 
Ingen bild

Lisbeth

19 maj 2009 18:19

Signaturen Crock skrev en tänkvärd kommentar som tyvärr innehöll en del obestyrkta påstående vilka kan uppfattas som äreröriga.

Därför togs kommentaren bort - obs försiktighetsprincipen!

 
Ingen bild

Marianne

22 maj 2009 14:27

Du är fenomenal på att analysera och uttrycka resultat av analys.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 25 februari 2010 16:24


Nytt collierelaterat på http://ulvus.bloggplatsen.se/

Av Lisbeth - 5 januari 2010 22:12


   ... med underbar collie... Ingledene She Bounds To Love 2 certifikat  11 månader! ...

Av Lisbeth - 4 januari 2010 13:22

.. ang nedanstående inlägg. Collie har tillhört SBK sedan 1942.. Den 28 maj 1967 samlades collieintresserade i Dalsjöfors hemma hos Anna-Lisa och Bertil Risinger för att diskutera bildandet av en collieförening. Närvarande: Brita Rosengren, Arne Jons...

Av Lisbeth - 3 januari 2010 10:12


Ur historikens djup framkommer frågan om collies specialklubbstillhörighet (liksom flera andra SBK-rasers; schäfer, dobermann...) Den har varit på tapeten flera gånger under årens lopp. Bl.a. årsmötet 1980 då frågan lite diffust bordlades och utmy...

Av Lisbeth - 28 december 2009 13:47


     ... och särskilt då jag...   Den här 6-veckors obetalbart söta och vädjande collietösen är uppfödd hos kennel Seabound' s och heter passande nog Seabound' s Love Love Love... Man blir helt förbi av hjärtenupenhet! Och stamtavlan innehåll...

Ovido - Quiz & Flashcards