Direktlänk till inlägg 7 maj 2009

Vackra blå Misty

Av Lisbeth - 7 maj 2009 10:00

I denna ljuva majmorgon kände jag för något vackert att vila ögonen på. Så det får bli den här sköna blå, som jag inte vet vad den heter, men bilden är märkt Misty G. Tack Eva!

 
 
Lisbeth

Lisbeth

7 maj 2009 14:10

Som nybliven medlem i Svenska Collieklubben ville jag så klart kika på föreningens hemsida.

Men si det gick inte - ivf idag kl 14 - när jag försökte länka via SKK:s hemsida är texten för collieklubben svart.

Någon förklaring?

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Ingen bild

Lena

7 maj 2009 14:13

Jag har också misslyckats mer än en vecka nu!Vi kanske inte är behöriga längre:-)
Ha en bra dag.

 
Ingen bild

Marianne

7 maj 2009 15:20

En härlig colliebild!
Ett härligt colliereportage finns att läsa i senaste numret av SBKs medlemstidning Brukshunden. Kunnigt och insatt skrivet av författaren, mycket tänkvärt för läsarna. Dessutom vackra bilder på vackra hundar, vad kan man mer begära!

 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

7 maj 2009 15:37

Märkligt! Det kanske är någon smaskig uppdatering på G? :-)

http://collieforever.blogg.se

 
Ingen bild

Cina

7 maj 2009 16:14

Ni får göra som jag.....
Kolla på Collieforum, och där finns svaret!

Fast det har dragit ut på tiden.....

 
Ingen bild

tant Karin

7 maj 2009 16:27

Smaskigare än BC:s senaste utbrott i HS, kanske? Vilken makalös osammanhängande svada... Hon trassalr in sig värre och värre i sin storhet. Hon är faktidskt riktigt roande!

 
Ingen bild

Lisbeth

7 maj 2009 18:43

jamen jag är inte med i collieforum!

 
Ingen bild

Lisbeth

7 maj 2009 19:07

nu har jag fått förklaring, ombyggnad på G

 
Taina

Taina

7 maj 2009 19:24

Jaha, då är det återigen enligt B.C bevisat att vackra hundar är osunda, dumskallar och fula hundar är vackra, inuti, eller?

Det är att göra det lätt för sig att avla på en egenskap. Det som är svårt och som ALLA seriösa uppfödare tänker på, är att avla på hela paketet.


Taina

http://www.chiroskas.se

 
Anita

Anita

7 maj 2009 19:28

Oj, har ni fått sista hs? Och brukshunden? Jag bor på landet så det är väl därför man känner sig utstött i så fall. Här väntar man på dessa 2 tidningar och särskilt då hs för att läsa.
Ck hemsida borde kunna ligga ute fast den byggs om. Går ju att lägga ut den nya när den är klar. Men...men...och collieforumet...ja inte är man där så ofta för det är ju bara bråk som vanligt och det blir så tröttsamt.

Håller tummarna att hs och brukshunden dyker upp snart så man får läsa! Ha en skön kväll...det ska jag..framför tv:n för en gång skull för nu har man fått hem "En chihuahua från Beverly Hills" en komedi som räddar kvällen!

http://www.spireans.se

 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

7 maj 2009 20:26

Vänta nu, har nya hundsport kommit ut redan? Jag har då inte fått den med posten än :-(

http://collieforever.blogg.se

 
Ingen bild

Maud med sockertopparna

8 maj 2009 07:42

Har heller inte fått någon brukshunden i lådan den kanske dyker upp i dag eller på måndag.Säger bara olidliiiigt spännande..=0). Har avslutat att studera collieforumet...och håller på att jobbar "med lilla jordbruket" innan det är dax för den större varianten av jordbruk. Nu när jag släppte ut Kalle Kalv så fick jag hjälp av farbro Jönsson och hans lilla brorsbarn Lilla B att hålla reda på den vimsiga Kalle Kalv.

 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

8 maj 2009 11:00

Brukshunden damp ned i brevlådan idag och jag måste säga att det var klokt skrivet av dig, väldig intressant läsning. Tack!

http://collieforever.blogg.se

 
Ingen bild

Rune

8 maj 2009 16:43

Jag har fått Hundsport. Jag förstår inte vad den där "skribenten" är ute efter, har aldrig begripit vad hon egentligen vill framföra. Nåväl, hon har gett mig ett mycket gott skratt idag. Är det samma människa som benämns som "Ordblind Psykopat"och "Bodilla" ? Då förstår jag precis varför!
Någon "Brukshund" får jag inte,
hoppas att den finns att köpa i någon butik.

 
Anita

Anita

8 maj 2009 19:55

Här är ytterligare en som får sig ett gott skratt. Brukshunden hoppas jag få i lådan efter helgen men idag lös den med sin frånvaro. Ska läsa lite annat i hs ikväll när man läst insändaren.
Önskar alla en härlig helg!!

http://www.spireans.se

 
Ingen bild

colliekärt

10 maj 2009 17:35

Ja men de va ett riktigt bra inlägg i senaste numret av brukshunden,Ibland trillar himmlen ner i huvudet på Collieägaren,men som vanligt så lär de bli ett J___A liv.debatten fortsätter väl, o männskan som e ute o far i pressen borde kopplas upp o klippas klorna av så snart som möjligt.Bortförklaringar om eget handhavande av tjuvparningar.oansvar? o förtal av seriösa uppfödare ..jag blir arg förskräckt o fundersam om varför inte folk byter ras, då dem vill ha hårda högt korade näst intill ohanterliga... ej rastypiska collies,har sett några stycken sådana ..o de hela är förfärligt..JEPP har anekterat en fårskokk o struntar i o slåss en stund,ska försöka mej på o fortsätta med vallträningen jag o mina hundar mår förträffligt o har så himla bra o roligt, med allt vi företar oss... Ha de så gott...........

 
Ingen bild

Annica.

10 maj 2009 20:38

http://www.svenskacollieklubben.se/

Förhoppningsvis kommer du in på denna adress.
Jag lyckas med det.

 
Ingen bild

E K

10 maj 2009 22:03

Jag har en god vän som är delegat på SBK:s kongress i helgen, naturligtvis inte representerade SCK utan stor SBK avdelning.



Fick följande berättat i går kväll per telefon;



Till de allra flestas SBK delegaters förvåning blev det en rejäl collie blamage. Någon från åhörarna gick upp i talarstolen, presenterade sig och sade sig komma från collie. Personen yrkade på bifall i frågan om höjning av SBK:s medlemsavgift, och menade att detta var väl jättebra, så mycket som SBK gjort för collie… Efter en stund avslöjade bedrägeriet. Personen var inte SCK:s delegat. Naturligtvis ströks detta famösa inlägg från protokollet. Mötesordföranden blev ganska gramse och krävde av delegaterna att de inte skulle låna ut sina talarkort. Vilket ju är en självklarhet för alla med sansen och respekten för demokratiska processers gång, men tydligen inte för självutnämnda storheter inom SCK...



 Var det någon som blev förvånad? JA, alla övriga delegater förståss, men jag som följt Cirkus SCK kunde bara sucka. Och tacka för att jag fick reda på detta så att det kan omtalas i större sammanhang och så att alla intresserade av den seriösa delen av colliehunderiet blir informerade om hur ”våra” SCK representanter gjorde bort sig totalt. INFÖR HELA SBK KONGRESSEN! Måtte SKK få rapporterat detta, de måste ju få reda på vilka akwardinaner som representerar en av Sveriges klassiska hundraser och som ställt till så otroligt mycket trassel utan att representera de allra flesta uppfödarna..



Man tror inte vuxna personer satta att representera vår rasklubb kan göra såhär, men tyvärr… att det ÄR något fundamentalt fel i nuvarande SCK: styrelse, det är i alla fall odiskutabelt. Klubbens representanter kan inte ens följa normala självklara regler som delegater och collie representanter på ett stort evenemang som en SBK kongress är. Hur i hela friden någon skall kunna ta seriöst på den nuvarande SCK styrelsen efter detta är för mig en gåta. Har representanter för rasen fått storhetsvansinne? Eller har man gått rakt ut i kärret och fastnat? Vilken otrolig supertavla. Tydligen kan gruppen akwardianer nu utvidgas till att gälla även de som skall vara SCK:s representanter, dvs. den centrala SCK styrelsen. Inte som tidigare ett gäng sorgliga okunniga bodillar som driver oseriösa hemsidor och bloggar..



Jag vill informera er allihop här på collie bloggen så att ni vet vad de som skall sköta SCK håller på med. Sådant här är naturligtvis mycket allvarligt och det blev såklart en hel del diskussioner delegaterna emellan, senare på kvällen. Detta var ju årets SBK kongress största tokeri. Tyvärr blev jag inte förvånad, kan man inte bära sig ordentligt åt på ett årsmöte, varför skall man då bära sig annorlunda åt som maktgalen delegat på en SBK kongress? Att låna ut sitt röstkort är så pass allvarligt att jag anser SCK:s delegater borde ha relegeras från resten av denna SBK kongress.… Förmodligen ville inte den delegaten göra detta uttalande själv, så man lät en indoktrinerad hejduk uttala det i stället. Vilken soppa! Jag har fått detta rekapitulerat av en mycket seriös SBK person, så detta är inget påhitt. Vem denna person var förtäljer inte historien, men någon här på bloggen kanske kan ge en hint?

 
Pia L

Pia L

10 maj 2009 22:57

Hej
Mkt bra och mkt intressant artikel du har skrivit i Brukshunden. Tänk om ALLA kunde ta denna fakta på allvar och försöka att lära sig ett och annat, och inte bara höra på hörsägen och 3 part som har en tendens att bli större ju längre ifrån mun den kommer.
Tack för en mkt bra artikel och mkt snygga collie foton.
Har inte fått HS ännu väntar med spänning ;)
Önskar en fortsatt trevlig Vår !
Pia

http://hillslettens.blogg.se

 
Anita

Anita

11 maj 2009 06:44

Ja... vad ska man säga, förvånar inte alls mig det minsta! Bodillor verkar vi ha många av. Man får hålla sig utanför detta bråk och hoppas på en bättre styrelse som kan reglerna.

http://www.spireans.se

 
Ingen bild

Rune

11 maj 2009 07:19

Vilken otroligt oseriös rasklubb den stackars collien har. Det som förvånar mig är hur det kan ha blivit så? Berätta gärna för mig, jag har mina rötter i helt andra raser och har aldrig varit med om maken till toppstyrd/felstyrd förening. Hur kan SKK tillåta detta att fortgå? Skyller man bekvämt på SBKs ansvar för att slippa blanda sig i? Kanske inte SBK vågar förlora SCKs fantastiska stöd? Om det nu är så mycket att ha. Med tanke på vad man kunnat läsa i HS skrivet av "den ordblinda psykopaten" eller vad nu den individen kallas så borde väl rasklubben gå ut med tydlig pekpinne och visa att man definitivt inte stöder den skribenten. För stöder en rasklubb sådant okunnigt och världsfrånvarande trams då förstår alla och en var att rasklubben måste saneras och det snarast! Eller bör alla seriösa SCK-medlemmar ägna sig åt inavel, konstiga insändare och förtal av erkända uppfödare? Jag är ännu inte medlem i SCK och jag har ingen lust att lägga pengar på en förening som jobbar mot sin ras. En rasklubb ska jobba FÖR rasen upplysningsvis.

 
Ingen bild

Ulf

11 maj 2009 08:56

Även jag läste Brukshunden och det låter intressant och utmanande MEN hur hanteras det här ute på ras- och lokalklubbar. Lisbeth har tidigare sagt att hon inte kunde finna särskilt mycket SCK:s hemsida. Det finns mycket tomt prat men vad kan man vänta sig från en klubb när ett 50-tal uppfödare eller kanske fler bara lämnar in och inte orkar fortsätta !

 
Lisbeth

Lisbeth

11 maj 2009 09:40

Hej Ulf

Min uppfattning av collieklubbens (dåvarande?) hemsida var att ang historiken var (är) mycket missvisande, felaktigt och kanske resultat av önsketänkande.
Ang valphänvisningen har jag svårt att se det som annat än stötande att colliekullar som uppfyller SKK:s grundregler för registrering men inte föreningens mer drakoniska krav för hänvisning hängs ut.
Har uppfödarna verkligen begärt att kullarna ska ligga på hemsidan?
Sedan gillar jag inte tonen - känns inte direkt trevlig eller inspirerande för den som tycker om collie.

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Anita

Anita

11 maj 2009 15:57

Att hängas ut på collieklubbens hemsida är nog inte vad man vill och inte heller utnyttja deras valpförmedling. Att ha så lite som möjligt med klubben att göra är det enda rätta och att låta bli deras utställningar är nog också det man ska göra. Orkar själv inte med deras tjafs längre utan koncentrera mig på mina egna hundar och deras välbefinnande och jag tror nog många av de andra uppfödarna som hela tiden blir nedvärderade av collieklubben och deras anhängare känner som mig. Bråk och en massa dravel är väl det dom kan ställa till med, finns ingen kamratskap och samhörighet alls. Sen att det finns vissa som utpekar sig extra mycket tycker jag är för hemskt...många har nu sagt till mig att det måste fattas nått i BC:s skalle, valpköpare som inte är med i collieklubben utan läst hs och konstaterat att dom inte vill vara med i sck när det är sån mentalitet på folket...snacka om att det behövs mentaltest på vissa personer!!
Väntar fortfarande på brukshunden så man får läsa vad Lisbeth har skrivit...och det verkar som jag får vänta lääääänge!!!
Nu ska jag fixa japanese chin valparna mina för leverans till norge...tur det finns trevligare klubbar! :-)

http://www.spireans.se

 
Ingen bild

tant Karin

16 maj 2009 16:39

hej Anita! Egentligen tror jag i stället att ni ALLA skall ställa ut på alla SCK:s utställningar.Något skall man väl ha för den jättehöga medlemsavgiften! Ju fler vackra rastypiska collies som ställs ut, dessto mer syns dem som är av medioker klass, fula högbenta och med dåliga pälsar...med hysteriska iulskna temperamenten.. Dessto fler som är klassiska i exteriören och inte minst i sitt rastypiska temperament dessto mera skämmer tokstollarna ut sig, med skällande, skränande collies som gör utfall... de syns ju liksom mera om det är många som är vettiga... Att inte ta in en hund som fått CK i BH-BT klasserna är ett brott mot utsatällningsbestämmelserna.Att strunta i att ta in hunden kan rendera an anmälan till SKK:s utställningskommitte och hur de sedan hanterar fallet är upp till dem.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 25 februari 2010 16:24


Nytt collierelaterat på http://ulvus.bloggplatsen.se/

Av Lisbeth - 5 januari 2010 22:12


   ... med underbar collie... Ingledene She Bounds To Love 2 certifikat  11 månader! ...

Av Lisbeth - 4 januari 2010 13:22

.. ang nedanstående inlägg. Collie har tillhört SBK sedan 1942.. Den 28 maj 1967 samlades collieintresserade i Dalsjöfors hemma hos Anna-Lisa och Bertil Risinger för att diskutera bildandet av en collieförening. Närvarande: Brita Rosengren, Arne Jons...

Av Lisbeth - 3 januari 2010 10:12


Ur historikens djup framkommer frågan om collies specialklubbstillhörighet (liksom flera andra SBK-rasers; schäfer, dobermann...) Den har varit på tapeten flera gånger under årens lopp. Bl.a. årsmötet 1980 då frågan lite diffust bordlades och utmy...

Av Lisbeth - 28 december 2009 13:47


     ... och särskilt då jag...   Den här 6-veckors obetalbart söta och vädjande collietösen är uppfödd hos kennel Seabound' s och heter passande nog Seabound' s Love Love Love... Man blir helt förbi av hjärtenupenhet! Och stamtavlan innehåll...

Ovido - Quiz & Flashcards