Direktlänk till inlägg 28 oktober 2009

Det gör ont!

Av Lisbeth - 28 oktober 2009 10:28

... att läsa sådana här saker om sig själv: "Om journalisten H tänker vara med på collieangelägenheterna på Kydingeholm nästa vecka, får hon gärna tala om direkt vem hon kallar för nazisympatisör." Som nu Bodil Carlsson skriver (mm i samma riktning) på bloggen "collievänner". Olika personer har tidigare uppmärksammat mig på BC gör liknande kopplingar, men alla påståenden är så orimliga att de inte kan bemötas. Så jag har valt att vända andra kinden till... Det man inte lägger sig i behöver man inte dra sig ur... Men så kom det här senaste och någonstans måste man kunna få freda sig! Alltså gäller det att lista ut hur BC kommit till sin fantastiska slutsats. Grubbel, forskning...Hittade inlägget i ulvusbloggen, från 090301 (ett av de första som jag gjorde om collie) om en jämförelse med shetland sheepdog och rasernas respektive utveckling i Sverige: "Detta till skillnad mot collie, som har en liknande ursprungsbakgrund. Efter 1900-talets första hälft skulle en brittisk fårvallare - den skotska collien - inlemmas i en specialklubb vilken rasmässigt helt dominerades av tyska skydds- och vakthundar. Det germanska synsättet på exteriörbedömning och avel är helt väsenskilt från motsvarande i den engelskspråkiga världen. Alltså mer tandräkning och mätning och kryss i protokoll samt s.k avelsvakter, vilka bestämmer hur du ska bedriva din avel och vilka valpar som ska få leva... Ursäkta, men är det någon mer som tänker på Dr. Mengele? Förlåt, jag är en gräslig människa... ." Kan detta kan tolkas som att någon har nazisympatier? Hur är det ställt med läsförståelsen? För säkerhets skull har jag tagit bort (från ett annat inlägg) Simplissimus klassiska satirbild där fy-symbolen var med. Om nu folk inte läser texten utan bara tittar på bilderna... En person i SKK:s ledning har uppmanat mig att vända mig till SKK:s jurist i frågan, men det känns inget vidare. Just nu känns det mest ont.****Hade letat reda på en katalog från den första utställningen i Sverige 1886 - där var 7 collie med och nämns första gången vid rasnamn, "klass 6. Vallhundar skotsk fårhund (s.k. collie)", och tänkte skriva lite om detta historiska tillfälle. Men det får bli en annan gång. Ibland tappar man helt enkelt lusten.

 
 
Ingen bild

Linda

28 oktober 2009 12:16

Så tråkigt.Detta var att ta ett steg för långt.Damen i fråga har uppenbara problem med verklighetsuppfattningen och har stora brister i läsförståelsen.Hon har ett högt svansläge och hon förstår förmodligen inte bättre.I samma andetag som hon skriver att du skall ställas till ansvar skriver hon - "Men jag tänker inte gå med på att en minut av den gemensamma diskussionstiden offras på dumheterna. Vi är faktiskt där för att prata om något annat". Man får hoppas att hon håller ord... men man kan aldrig veta, ty detta har satt sig i skallen på sagda dam, hon kommer att anse sig ha rätt hur fel hon än har. Á la rättshaverist.Blir hon mer pressad kommer hon förmodligen att bokstavligt talat skrika. Hon hotar till höger och vänster, skickar skrivelser hit och dit och snart passar SKK:s grundregel " §1:3 att handla och uppträda på sådant sätt att det inte skadar eller motverkar SKK eller dess medlemsorganisationer och att inte uttala sig nedsättande om enskild medlem". Meningen torde kunna användas.Det är förmodligen därför som en person i SKK:s ledning föreslår dig kontakt med SKK:s jurist.Hur som helst är detta gäng rädda för din uppenbarelse, så till den milda grad att det hotas på en privat blogg, vilket är ett intressant faktum. De håller på att bli desperata, deras dumheter leder ingenvart kanske börjar det gå in hur korkad deras mission är... Vilken den nu är...

 
AnnLotta

AnnLotta

28 oktober 2009 12:45

Lisbet.
Om man riktigt, riktigt gärna vill... så kan man tolka ALLT så att det passar ens syften. Du är väl bekant med uttrycket: "Han tolkade det såsom Djävulen läser Bibeln"?
Ironi är bortkastat på den som inte förstår det; det faller platt till marken, och samma sak gäller liknelser som dem Du gjorde ang. Mengele. VILL man läsa in något negativt i den artikeln, så GÅR det.
Var inte ledsen. Tro mig; det finns garanterat INGEN som tolkar det som Du skrev 090301 på det sätt som B.C tydligen gjort. OM man inte är direkt fientligt inställd, vill säga, men VARFÖR skulle någon, med cellerna i behåll, ha anledning att hysa ett så djupt agg till Dig?
Vi har ju som bekant yttrandefrihet här i landet. Det tolkar jag som att varje enskild individ har rätt att uttala de egna åsikterna. Jag respekterar att B.C.s rätt att ha åsikter, precis som jag respekterar att Du har de.
Att Du har egna åsikter, välunderbyggda med fakta, förvandlade till underhållande kåserier, där nämnda fakta blandas med humor och personlig touch, det uppskattas av många.
Humorbefriade, grälsjuka, egocentriska, utan självkritik och småaktiga; det kallar jag de personer som är MOTSATSEN till vad Du är!
Och för att mota Olle i grind, så skyndar jag mig att omgående poängtera: Jag syftar INTE särskilt på B.C med orden i den sista meningen.

http://www.anlyn.se

 
Ingen bild

Lisbeth

28 oktober 2009 13:23

Tack för kommentarerna!
Det var en till - iofs välformulerad men som innehöll nya missuppfattningar, vilket skulle råddat till det ytterligare och krävt nya förklaringar osv. så den tog jag bort.
Men jag har tagit till mi synpunkterna.

 
Ingen bild

Lisbeth

28 oktober 2009 13:31

PS Det slog mig en sak - BC (och andra) kanske inte kan ta till sig exakt detta förhållande (som enl uppgift fortfarande existerar - att i länder som Tyskland där fins det s.k "avelsvakter" som kommer hem till uppfödarna och inspekterar kullen, samt bestämmer vilka valpar som skall få leva. Det är just detta synsätt som för mig känns speciellt motbjudande (om än syftet är vällovligt) och därför kom den med, den iofs "genomslagkraftiga" men i detta sammanhang stötande jämförelsen med Dr. M. Ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig.

 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

28 oktober 2009 13:49

I mina ögon greppar efter "collievänner" halmstrån, ja, rent av hittar på en massa dynga för att sätta dig i sämre dager på alla sätt och vis. Problemet för dem är att du har Pondus, Respekt, Erfarenhet, Kunskap! Andra bara har åsikter. Det diskuteras inte sakfrågor längre, det verkar onekligen som om argumenten tagit slut (?) alternativt har läsarkretsen lessnat på läsa om dem. Kanske vill de rent ut starta upp något som vi sett tidigare för att tjuva läsare, s k "bloggkrig". Det är inte för inte som exempelvis sveriges största blogg (kissie) blev känd. Det är synnerligen tragiskt om syftet är det och inte HUNDAVEL. Slutligen säger jag som Grynet, TA INGEN SKIT!!!
Ps. Jag tror jag pratar för flera när jag säger Vi vill mer än GÄRNA höra om den första utställningen i Sverige.
Hälsningar från mig och "boysen".

http://collieforever.blogg.se

 
Ingen bild

Angelita

28 oktober 2009 15:18

Det är ju synd att det ska vara så här, det är ju därför man nästan varje dag sitter i telefonen med valpköpare och andra collieintresserade som inte vill vara en del av Collievärlden mer, de tycker det har gått för långt. Deras ständiga undran är...får vi går Collieklubben, finns det inget annat alternativ..Rasen är underbar, men det är folket, folket det är fel på...och vad ska jag säga? de har ju egna ögon att läsa med...Lisbeth, din blogg skapar glädje och inspiration...jag hade mer än gärna velat haft den kunskap som du har...

 
Anja

Anja

28 oktober 2009 16:11

Hej.
När jag nu läste ovan inlägg och kollade BC:s sida , slog det mig. Varifrån tex hon eller någon annan "vanlig" SCK:s medlem på förhand fått info vilka som kommer att delta i Kydingeholm ?!
Jag eller flera med mig s.k vanliga medlemmar har inte fått varken någon deltagarlista eller vilka som ska dit.
Hade egentligen varit bra att kunna tex ordna samåkandet.
Minns också hur i vintras/våras SKK.s protokoll innehållet
hade långt innan läckage till vissa, bla BC och collieforum ,innan de berörda hade fått något svar.
De förtroendevalda tydligen bär inte sitt förtroende gentemot alla.

http://www,steadwyn.se

 
Ingen bild

Helene

28 oktober 2009 19:03

När man står mitt i något, är föremålet för illasinnat skitsnack och skriverier, ja då är det på riktigt. Då gör det ont och det är inte ett dugg kul. Jag vet - been there myself. Ändå kan jag inte låta bli - liksom Prins John i Disneyklassikern Robin Hood, skaka på huvudet, sucka och utbrista; "Så utomordentligt fånigt".

Uppenbarligen har man också lite svårt för att bestämma sig för vad man vill att du Lisbeth ska göra. Å ena sidan skriver man att "du får gärna tala om direkt vem du kallar för nazisympatisör så tillvida att du tänker delta vid Kydingeholm". I nästa andetag skriver man dock "Men jag tänker inte gå med på att en minut av den gemensamma diskussionstiden offras på dumheterna."

Det står rätt solklart att de inte fattat något av vad du egentligen skrivit och därmed själva inte vet hur de ska tackla det. Bäst-att-gardera-sig verkar vara mottot!

 
Ingen bild

Berit

28 oktober 2009 21:28

Anja,detta fenomen är välkänt i nuvarande SCK.Det är flera saker som visar på att nuvarande styrelse inte klarar av sitt arbete.Det " informeras" eller snarae "läcks" till "vännerna" vad som komma skall.Detta innan protokoll är skrivna.Normalt styrelsearbete innebär att man har tystnadsplikt innan protokollen är vederbörligen justerade.Nuvarande SCK styrelse är inte varken kunnig eller kompetent att sköta klubben som det ser ut.Förmodligen är detta med att Lisbeth kommer till Colliekonferensen på Kydingeholm något som vissa fruktar.Då sätter man igång med sitt vanliga bjäbbande och hotande-. Dock går detta inte hem längre för dessa personer är avslöjade sedan länge. Deras tomma tunnor skramlar väl mycket... Det sedvanliga när det kommer till konferenser, är att det utdelas en deltagarlista, så man vet vilka som kommer.Precis som du skriver, Anja, för att bland annat kunna samåka.Och Anja, vissa här nämnda är inte "vilka medlemmar som helst" det är tal om den som SCK tackade i ett av de första protokollen i år, för det fina intiativet som dock som tur var inte genomfördes... läs gärna så ser ni.Står fint och tydligt på SCK:s hemsida under protokoll.

 
Ingen bild

Hugin

29 oktober 2009 12:39

Berit, du kan förvisso ha rätt men Lisbeth skrev själv så här på Ulvusbloggen i april:

=====
Å ja-a... nu är det bara brukshundsvovven som fattas!
Mor har iaf blivit medlem i collieklubben, sen får vi se...

av Lisbeth 24 april 2009 kl 11:13
=====

Och eftersom Lisbeth bara har drygt en timmes körväg till Kydingeholm, så är det väl inte särkilt långsökt att tänka sig, att hon inte vill missa en sådan begivenhet.

Om BC också kommer, så kommer vi säkert att få intressant läsning att ta del av på de båda bloggarna och ingen, utom de som var på plats, kommer att begripa vad som verkligen timade.

Hemska tanke! Tänk om Lisbeth och Bodil upptäcker att de trots allt inte står så långt ifrån varandra utan rent av börjar att känna sympati med varandra? Då kära vänner, har vi ingen intressant läsning att se fram emot i fortsättningen.

 
Ingen bild

Munin

30 oktober 2009 20:14

Jag tror kanske inte det kommer att bli särskilt intressant läsning alls.Från Lisbeths sida blir det som vanligt en korrekt beskrivning av skeendet.Om det med intressant menas att det skall bli bråk och polemik, tror jag du är fel ute, käre broder Hugin. I alla fall om du tror att Lisbeth kommer att ställa till en scen.Vad den andra här nämnda damen kommer att ta sig till kan ingen veta.Hon är som ni vet yttest oförutsägbar i sin storhet. Det är ju en avelskonferens? Hon kanske kommer med bra förslag till hur man skall avla? Hon har ju en alternativ ide om detta, i alla fall om man skall tro det hon själv producerat i uppfödningsväg. Hon kanske menar att det skall inavlas för att på så sätt konsolidera de bästa i rasen? Korat x korat liksom... blir ibland rapportkod A har vi sett, senast i slutet av september i Lindesberg...

 
Bodil Carlsson

Bodil Carlsson

2 november 2009 22:56

Snälla Hugin, Munin och Berit - om ni finns som något annat än pseudonymer - att ni orkar...

I övrigt en riktig tanke - om en person har kommit med häftiga beskrivningar av en rasklubbs årsmöte INNAN hon blev medlem och UTAN att vara på plats, och sedan själv talar om sitt medlemskap... då är det väl inte så långsökt att tänka att personen kanske kommer på nästa stora möte i organisationen. Krävs inte så mycket hemligt
informationsläckage för en sådan gissning. Sorry om ännu en konspirationsteorin rök. :-)

Dyker personen upp och presenterar sig som rapporterande journalist på mötet är det inte läge att komma med frågor om tankarna bakom vissa formuleringar på hennes blogg. Det är journalistens jobb att komma med frågor. Medan gör det, får man invänta andra tillfällen att ställa egna frågor till journalisten.
Men den där idén om SKK:s förbundsjurist - den var faktiskt rätt bra. Låt oss få saken utredd!
Anyone for tennis, Lisbeth?

Bodil Carlsson

http://collievaenner.blogspot.com

 
Ingen bild

Berit

5 november 2009 18:32

Men lilla Bodil...vad håller du på med? Att du orkar. Vad jag fått rapporterat så höll du VÄLDIGT låg profil på Kydingeholm.Det tycker jag du skall göra i fortsättningen också.

Konspirationsteorierna för stå för dig.De är du bra på i alla fall...

Du hade hur mycket tid som helst att ställa frågor till Lisbeth på Kydingeholm, men du tog visst inte den chansen.Varför inte? Jo för du är en fegis.Du kan skramla i dina tomma tunnor det värsta du kan, larma rent öronbedövande, men att konfrontera face to face det vågar du inte. Rädd för att tappa ansiktet? Det behöver du inte vara, det har du gjort så många gånger så det har blivit legio. Och nu börjar du med ditt larv om jurist igen.Många har sett (och fått) de hoten tidigare.De leder ingen vart och det vet du, för det finns inget från din sida att ta upp i juridisk mening... ingen som hotas kan ta dig på allvar i ditt ordsvamlande.Nu är du igång igen, förstår du inte att du gör bort dig? Patetisk var ordet!

 
Ingen bild

Bodil Carlsson

6 november 2009 19:16

Men Berit då!

Nu var det ju inte jag som tog upp det här med SKK:s förbundsjurist, utan jag tyckte bara att det var ett utomordentligt bra förslag och frågan om att göra slag i saken ställdes till Lisbeth Högman, inte till någon annan. Låt du Lisbeth svara, när hon hinner.

Och apropå tom tunna och fegis....har du ett namn? :-)))

 
Ingen bild

Berit

9 november 2009 19:13

Vad du är duktig.Jag är imponerad av din stora kunskap, Bodil.Tänk att vara så bäst som dig.Du kan allt om det mesta och du har ingen självcensur.Vi är många som häpnat över dina stolligheter speciellt efter att ha läst dina inlagor i Hundsport.

Berit Olsson heter jag Jag har 2 colliehanar utav sorten långhår. Klassiska med ett raskorrekt psyke. Ser ut som och är som riktiga Lassie fast hanar... En kallas för Laddie en kallas för Pelle. Jag anser kanske inte att jag behöver skriva under inlägg på bloggar med mer än mitt förnamn.Här i Sverige brukar det räcka.Vad detta nu har med tunna och fegis att göra...

 
Bodil Carlsson

Bodil Carlsson

12 november 2009 18:56

Goddag då, Berit Olsson!
Bjuder gärna på häpnaden och det imponerade tillståndet. Que gusta! :-) Men visst kan du hålla med om, att om man ska ösa skällsord över någon, i Sverige eller annorstädes, så gör det ett liiiite bättre intryck om man också har modet att presentera sig?
I övrigt, låt du Lisbeth svara för sig själv. Erbjudandet kvarstår, som det heter.
Bodil Carlsson

http://collievaenner.blogspot.com

 
Lisbeth

Lisbeth

12 november 2009 21:44

Oj så mycket kommentarer! Kommer fortarande in...? På ett inlägg som gjordes för flera veckor sedan...

Min intelligens sviker mig... nu är jag inte med på snusket längre eller hur man nu ska säga - exakt vad är det som Lisbeth (det är väl jag det?) ska "svara för sig själv"???

Vad förväntas av mig? Eftersom jag suttit en hel dag två meter från Bodil Carlsson - utan att BC visade något intresse att approchera eller ta någon närmare kontakt - trots att rikhaltiga tillfällen bjöds - är det svårt att förstå vad vi har att säga varandra i detta sammanhang.

http://ulvus.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 25 februari 2010 16:24


Nytt collierelaterat på http://ulvus.bloggplatsen.se/

Av Lisbeth - 5 januari 2010 22:12


   ... med underbar collie... Ingledene She Bounds To Love 2 certifikat  11 månader! ...

Av Lisbeth - 4 januari 2010 13:22

.. ang nedanstående inlägg. Collie har tillhört SBK sedan 1942.. Den 28 maj 1967 samlades collieintresserade i Dalsjöfors hemma hos Anna-Lisa och Bertil Risinger för att diskutera bildandet av en collieförening. Närvarande: Brita Rosengren, Arne Jons...

Av Lisbeth - 3 januari 2010 10:12


Ur historikens djup framkommer frågan om collies specialklubbstillhörighet (liksom flera andra SBK-rasers; schäfer, dobermann...) Den har varit på tapeten flera gånger under årens lopp. Bl.a. årsmötet 1980 då frågan lite diffust bordlades och utmy...

Av Lisbeth - 28 december 2009 13:47


     ... och särskilt då jag...   Den här 6-veckors obetalbart söta och vädjande collietösen är uppfödd hos kennel Seabound' s och heter passande nog Seabound' s Love Love Love... Man blir helt förbi av hjärtenupenhet! Och stamtavlan innehåll...

Ovido - Quiz & Flashcards