Direktlänk till inlägg 23 juli 2009

30-talet

Av Lisbeth - 23 juli 2009 15:40

Madeleine Lund har gjort ett antikvariskt fynd, nämligen boken SVENSKT RASHUNDSGALLERI .Här visas mycket av tidigt 30-tals svenska hundvärld för uppfödare som intresserar sig att forska i det förflutna. Ett gediget verk på 500 sidor, väger 3 1/2 kilo, inbunden i grönt läder. Tryckt 1940. Redaktör den store kynologen greve Mårten Kalling. Mängder av foton tagna av bl.a dåtidens hundfotograf Uno Friberg.Om collien nämns ännu inget om brukshund. Däremot "att den är icke motståndskraftig mot valpsjuka..."

 
 
Ingen bild

Marjorie

26 juli 2009 10:13

Så här önskar jag att collien såg ut idag.

 
AnnLotta

AnnLotta

28 juli 2009 12:58

Ehh... Varför då? Av pur nyfikenhet undrar jag varför Du önskar att en COLLIE ska se ut som en korsning av schäfer, bordercollie och lh collie?

http://www.anlyn.se

 
Ingen bild

Marjorie

28 juli 2009 17:13

Svar till AnnLotta.
Vad skönhet är sitter i betraktarens öga. För mig är detta mer den ursprungliga collien än de vi ofta kan se idag. Utvecklingen går framåt skulle kanske en del säga. Visst gör den det. Men jag önskar en collie av ursprungligt utseende. Det är en vacker collie för mig. Jag ser ingen schäfer över denna collie. Så det är väl inget att förfasa sig över? Som sagt.....All skönhet sitter i betraktarens öga.......

 
AnnLotta

AnnLotta

29 juli 2009 01:22

Snälla nån! Jag förfasar mig VERKLIGEN inte, (hur kom Du till den slutsatsen?) men undrar bara varför Du önskar att ändra utseendet på en ras. Det finns ju en rasstandard för collie (må vara hänt att den tolkas olika!) och om man inte gillar hur collie ser ut, så kan man väl leta efter något annat? På samma sätt som att man kan köpa en pekinges om man vill ha en knähund, en rottweiler om man känner sig liten och svag och en schäfer om man har ett obetvingligt sug efter att kuta i skogen? Det vimlar av blandrashundar som ser ut så som på bilden! OBS! Jättefin, men utan rasspecifika drag. Som Du så riktigt utrycker det; skönheten sitter i betraktarens öga! Det vore fasligt tråkigt om man inte hade någon att argumentera med, eller hur? Ryggklappande är ganska så intetsägande och menlöst i längden!

http://www.anlyn.se

 
Ingen bild

Marjorie

29 juli 2009 22:39

Nu hänger jag inte med AnnLotta...Förändra en ras? Hunden på bilden är en COLLIE med CHAMPIONTITEL.....Vem vill ÄNDRA en ras? Jag önskar det gick att BEVARA Colliens ursprungliga utseende...Är det att förändra?
Ja, möjligen om man är nöjd med en enorma päls och sheltiehuvuden som finns på ett antal exemplar idag och vill gå tillbaka till ursprunget...Då är jag glad för att jag vill förändra...Men om man nu accepterar dessa tidigare nämda hundar som kallas collie som inte ser ut som några, kanske borde de titta efter annan ras än de som vill bevara....En tanke i alla välmening. Jag önskar fortfarande att COLLIEN såg ut som de gjorde förr......

 
AnnLotta

AnnLotta

30 juli 2009 13:04

Jag kanske uttryckte mig lite luddigt... Vi ta´rt frå början:
Jag tycker, och har alltid tyckt, att collie är en VACKER hund. När jag läser rasstandarden, så beskrivs pälsen precis så som jag tycker att den ska se ut. (Smaken är olika, men det respekteras) Jag tycker absolut inte att det är något att sträva efter att pälsmängden ska vara enorm eller till hinders i det dagliga livet. Det är INTE det som jag har velat ha sagt och det står såvitt jag ser inte ett ord om att det är DET som jag "vill ha".
Jag förstår alltså inte heller varför Du drar upp "sheltiehuvuden"? Vad i hela världen får Dig att tro att JAG skulle tycka att det är något att sträva efter? Rasstandarden igen: "Huvudets form är av stor betydelse och det ska stå i proportion till hundens storlek. Huvudformen ska, sedd både framifrån och från sidan påminna om en jämn och trubbig kil" o.s.v
Jag tycker, och det är min absolut ärligaste mening, att en collie som kommer så nära rasstandarden (och om vi inte ska utgå ifrån den; vad ska vi då utgå ifrån?) som möjligt, den ÄR VACKER. Men det är mitt tycke det.
Och detta att "gå tillbaka til ursprunget". Varför? På grund av utseendet? Då är vi ju tillbaka till diskussionen där just utseendet ju inte ska prioriteras, eller? "Är hunden vacker, så är det en bonus, inget annat!" läste jag på ett forum. Utseendet är av noll och ingen betydelse. Och igen: VARFÖR då ens överväga att välja en collie, vars främsta attribut är just skönheten? Att den sedan är världens bästa allroundhund, det tycker JAG är en bonus! Alltså hela paketet är bara bäst!
Jag tycker att en collie som den Du beskrev, med monsterpäls och sheltiehuvud, OCH collien på bilden är precis lika långt från varandra sett utifrån dagens rasstandard. De är båda extremer. Ja, jag konstaterade att den jättefina hunden var CHAMPION och konstaterade också att det var på tjugo-talet som detta inföll. Som Du så riktigt påpekar; utvecklingen går framåt. Avelsarbete överhuvud taget, när det gäller samtliga raser, är ju att förbättra. Där jag tycker: "Tack och lov!" där tycker Du "Tyvärr!". Jag har inga som helst problem med att vi har olika smak, jag blev bara så konfunderad över VAD som skulle kunna vara bättre med världens bästa ras, om den såg ut som den gjorde för 90 år sedan.

http://www.anlyn.se

 
Ingen bild

Marjorie

30 juli 2009 23:11

Du får väldigt gärna hänvisa till rasstandard, men kom då ihåg att en rassatndard skrivs om lite då och då....Hur det är på collie vet jag inte, men på västgötaspets har det hänt...Om det var en, två eller tre gånger minns jag inte....
Det är ok för mig att du tycker att collien idag är den vackraste. Ja gtycker också att collien är en väldigt vacker och duglig och dessutom trevlig hund, men vad skönheten beträffar anser jag den bättre förr! Och jag önskar att den inte kommer att förändras ännu längre bort från collien på bilden. Att det sen gått 90 år sedan bilden togs innebär inte att hundarna DÅ var fula eller dåliga. Jag anser inte Collie vara en dålig hund idag heller. Tvärtom!
Om du anser att collien på bilden ser ut som en blandras (shäfer, b-c & collie) får stå för dig, Jag anser att det är så lik ursprunget ( exteriört)som möjligt som borde vara vägledande....
Dessutom anser jag att bara för att jag önskar collien som på bilden, ska jag inte behöva bli ifrågasatt. Vill du fortsätta diskutionen AnnLotta, så kan vi ta det privat.

 
Ingen bild

AnnLotta

31 juli 2009 10:58

Ifågasätter INTE.
Har absolut INTE sagt att jag tycker hunden på bilden är ful. Tvärtom.
Instämmer till fullo med att smaken är olika.

Min enkla fråga var VARFÖR Du tyckte att collien skulle se ut som på bilden och det har jag sannerligen fått uttömmande svar på!
De, svaren alltså, accepteras fullt ut!

Eftersom jag är oerhört förtjust i att lära mig mer, och det gör man genom att diskutera med oliktänkande, så skulle jag kunna hålla på och vrida och vända på det här i det oändliga, men jag respekterar Din önskan att här sätta punkt för vårt meningsutbyte.
Med önskan om en underbar höst!

 
Madde

Madde

4 augusti 2009 18:25

Svar till AnnLotta

Bilden ovan, som jag skickat in, är 75 år gammal (inte 90). Då såg Collien ut så! Även jag anser att vi idag har förlorat mycket av vad denna bilden just visar. Nämligen linjer,vinklar bak & fram, hals, välburen svans samt tydligt urskiljbart stop.

Numera ignoreras flera rasspecifika drag skrivna i Standarden.

Vill du lära mera, plugga nya Collie Kompendium!

http://www.starbelle.se

 
AnnLotta

AnnLotta

6 augusti 2009 12:04

Ojdå! Jag satt inte och räknade ÅREN exakt. Jag konstaterade bara att hunden på bilden var född 1929 och nu har vi anno 2009. Det fick jag till 90 år, vilket bara DET bevisar vilken usel matematiker jag är! För detta katastrofala och generande räknefel ber jag ödmjukt om ursäkt! Hela 15 års felräkning!! Uj, uj, uj.....!

Till Dig också Madde, inte bara till Marjorie: Jag TYCKER INTE ATT HUNDEN PÅ BILDEN ÄR FUL!
Det är inte det min fråga gick ut på. Jag undrade, för tredje gången, VARFÖR M. vill att en collie ska se ut som på bilden och jag har fått svar på det.

Jag skrev att i mina ögon ser hunden som vi polemiserar kring ut som en korsning schäfer/border collie/collie. Ja, i MINA ögon så gör den det. Det är ju pälsen som s.a.s GÖR utseendet på collien till den vackra, speciella hund den är. Utan päls så ser man ju inte riktigt till vilken specifik ras den hör.

Detta är alltså MINA åsikter. Jag inser till fullo att INGEN behöver hålla med mig. Någon gång. Jag både respekterar och accepterar förklaringen till varför Marjorie och Du föredrar utseendet på här diskuterade hund. Inga som helst problem! Smaken är olika, som vi så många gånger har kommit fram till!

Jag har inte hänvisat till någon rasstandard, vad beträffar just HUNDEN PÅ BILDEN.

Jag hänvisade till standarden, då Marjorie tog som exempel att "sheltiehuvuden" tycktes vara att föredra nuförtiden, samt även s.k "monsterpälsar".
JAG tycker inte att varken "sheltiehuvuden" eller "monsterpälsar" är vackert! Därav en förklaring och hänvisning till rasstandarden.

Eftersom jag verkligen är novis vad gäller collieavel, så är jag väldigt försiktig med att komma med tvärsäkra påståeenden. Jag är uppriktigt ödmjuk inför kunniga uppfödare med stor erfarenhet.

Min avsikt med frågan var inte att vare sig ifrågasätta någon eller att göra mig märkvärdig. Till det är jag alldeles för okunnig på området. Jag läser allt jag kommer över och har hittat utdrag ur Mia Ejerstads bok på nätet. Tack för tipset om Collie Kompendium. Jag utgår ifrån att det är SCK:s kompendie, skrivet av Charlotte Höijer, som avses? Det ska omgående beställas!

En parantes angående skönhet: Min första hund, f.ö just en collie, hade för låg mankhöjd, hade för fattig päls, för dålig parallellitet i skallen och hon hade världens ståndöron! Rena schäferlurar!
-Tyckte jag då, och tycker jag nu, att hon var ful? Näää! Min Ronja besatt en skönhet som inte någon någonsin kommer att kunna komma i närheten av!

http://www.anlyn.se

 
Ingen bild

Kim

6 augusti 2009 22:48

Jag kan hålla med alla. Raser utvecklas både på gott och ont. I vissa fall kan man se trender som nu, med collies som jag personligen kallar ullbollar, (för små, för mycket päls, allt för söta uttryck, med något blandning av räv och chow-chow)och dessa trender orsakar ibland större skada än vad man kan tro. Man få inte glömma att trender går över. Som uppfödare gäller det då att fortsätta att kämpa för vad man tror på även om det innebär sämre resultat i ringarna en tid. Idag är det svårt att finna en härlig och klassisk Collie. Men visst finns dem. Visst är denna Collie vacker, men jag saknar ändå LITE mer päls och annat också. :) Men döm om förvåning... man ser bakbensvinklarna. Inte vanligt att man ser dem, om dem ens finns. Ser samma trender inom min ras. Hundarna som ska vara rektangulära blir allt mer fyrkantiga kraftpaket.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 25 februari 2010 16:24


Nytt collierelaterat på http://ulvus.bloggplatsen.se/

Av Lisbeth - 5 januari 2010 22:12


   ... med underbar collie... Ingledene She Bounds To Love 2 certifikat  11 månader! ...

Av Lisbeth - 4 januari 2010 13:22

.. ang nedanstående inlägg. Collie har tillhört SBK sedan 1942.. Den 28 maj 1967 samlades collieintresserade i Dalsjöfors hemma hos Anna-Lisa och Bertil Risinger för att diskutera bildandet av en collieförening. Närvarande: Brita Rosengren, Arne Jons...

Av Lisbeth - 3 januari 2010 10:12


Ur historikens djup framkommer frågan om collies specialklubbstillhörighet (liksom flera andra SBK-rasers; schäfer, dobermann...) Den har varit på tapeten flera gånger under årens lopp. Bl.a. årsmötet 1980 då frågan lite diffust bordlades och utmy...

Av Lisbeth - 28 december 2009 13:47


     ... och särskilt då jag...   Den här 6-veckors obetalbart söta och vädjande collietösen är uppfödd hos kennel Seabound' s och heter passande nog Seabound' s Love Love Love... Man blir helt förbi av hjärtenupenhet! Och stamtavlan innehåll...

Ovido - Quiz & Flashcards