Direktlänk till inlägg 7 juli 2009

Skotska raser

Av Lisbeth - 7 juli 2009 17:09

För medlemmar i en rasklubb brukar klubbens tidning vara efterlängtad. Två publikationer damp ner i brevlådan - Colliebladet resp SkotteNytt.




Här finns många likheter; båda har somrigt blått som layout-tema och är klubborgan i rasklubben för respektive ras. Collieklubbens 1000 medlemmar får en tidning på 20 sidor, den betydligt mindre Skottefederationen, 250 medlemmar, ger ut en tidning med 28 sidor. Jag kommer att skriva om SkotteNytt på skottebloggen, men kan konstatera att de två rasklubbtidskrifterna har ett mycket olikartat innehåll. Nu kan någon ironisera över att raserna i sig är olika med skilda ursprungsanvändningar. Men det var inte DEN skillnaden som menas!




Det senaste numret av Colliebladet är uteslutande inriktat på temat Collie Kan - alltså enbart iofs trevliga artiklar och intervjuer med collieägare som gör saker med sina hundar; agility, utställning, lydnad, rallylydnad, vallning, bruks, freestyle, jakt(!). Jag skulle kunna tänka mig att det är mycket annat som skulle kunna intressera en läsare; rasen, historik, kända hundar/uppfödare inom och utom Sverige, pälsvård, kåserier, krönikor, uppfödning, utställningsregerat, utlandsnytt... Alltså ungefär det som finns i skottetidningen.




Båda raserna är klassiska brittiska raser med Skottland som ursprung. Båda är världsraser, kända och älskade sedan hundra år. Det finns en likhet till - såväl skotten som collien minskar oroväckande i vårt land, för den skotska terriern är det en jämn avsmalning i reg statistiken; från c:a 100 registeringar 1991 till 56 nyregistreringar förra året. För colliens del däremot är det fråga om fritt fall: under samma årsperiod har collien minskat från 1600 till 550 per år. Man kan fundera på vad detta senare beror på? Sedan colliebloggen startades för ett kvartal sedan har det kommit minst ett 50-tal mail eller kommentarer från uppfödare och andra som slutat med collie eller funderar på att sluta. Varför? Jo, alla betygar sin kärlek till collie och sin ledsnad över den utveckling som skett i vårt land, eller avveckling är väl rätta ordet. Dessutom står man inte ut med "stämningen" i klubben, trakasserier mot oliktänkande och annan mobbing.


Skottefolket har uppenbart trevligt med sina hundar och sin lilla förening. Motsvarande för collie upplevs som om medlemmarna bara välkomnas och accepteras om under förutsättning att Collie Kan. Som nybliven medlem blir man lite fundersam. Hoppas att jag har fel...

 
 
Ingen bild

tant Karin

7 juli 2009 21:50

Collie kan ganska mycket.För min del vill jag INTE ha en SCK collie för då måste man härja runt med annars så fungerar de inte.De måste tränas hit och dit, måste gå kurser på "klubben", träna skott och lära sig dra trasa under tiden som det skjuts med startpistol.Sånt intresserar inte mig och har aldrig gjort heller.Såg ju den senaste blivande avelsmatadoren in action på en större utställning nära mig i mars.Fy för den lede! Så vill jag INTR ha en collie, aldrig någonsin.Jag har kommit på att jag inte vill ha SCK collies utan mera sådana som man kan ha till allt möjligt och det utan att det behöver göras särskilda tidningar om dem.Ni vet, gå i skogen en liten runda, ha hunden lös och veta att den ALDRIG någonsin jagar varken vilt eller shettisar i hagen hemmavid.Mysa vid havet och helt enkelt bara vara vanlig kompis.Jag klarar inte av collies som bär sig åt som SCK collies, no way!Man kanske skulle döpa om vissa collies till SCK collies? vad tror ni om det?

 
Seppo

Seppo

8 juli 2009 09:20

Senaste colliebladet påminner ganska mycket om en barnberättelse... lilla tuff tuff, jag vet jag kan, jag vet jag kan.. Men det är inte alla som vill ha en hund som går på klorna och kräver action 24/7, inte en hund heller som ser på grannens mops eller liknande som lilla bytet. Hoppas bara att SCK:s nuvarande inriktning kommer att vara en kort passus i collierns historia.
mvh

Seppo

http://har ingen

 
Anita

Anita

8 juli 2009 09:55

Hej tant Karin! Jag känner som dig och när man har kennel med mer än 1 individ så går det inte att ha "SCK collies" för du kan ju tänka dig vilken cirkus när alla går på klorna och ska tränas och aktiveras! Hur ska man hinna med valpar, huset och familjen då? Nej jag myser när jag kan ta min collie och gå med henne lös och veta att våra Japanese chin inte är lilla bytet! Dessa vita små troll som springer fort och är likt lilla bytet i gräset och då helst valparna. Kan han mina collier tillsammans med dem och det händer inget. Men då tränas inte heller mina hundar på jaktegenskaper.
Kan förresten berätta en rolig sak jag bara hörde om det där med träning inför mh. En aktiv som säger sig inte träna som också blev tillfrågad om träning inför mh och slog ifrån sig med ilska. Kursledare och framför allt tävlande är denna person. Nå kom till saken säger ni! Ja den personen blev alltså tillfrågad om träning inför mh och det ska man ju inte göra svarade Han/hon. I nästa andetag ska personen instruera en om kamp och då talar den personen om att dra ett snöre mellan pinnar så att hunden får upp jakten...HALLÅ ...är det inte så lilla bytet är på MH??? Suck...dom säger att dom inte tränar och sen gör dom det i alla fall men det var inte inför mh utan det måste man väl förstå att dom måste få upp kampen....så alla som vill ha kamp i sin hund...använd lilla bytes metoden!!!

Collie kan...vara soffligare när matte inte har tid för att valparna kräver sitt eller ungarna...collie kan vara sällskap när man plockar bär i skogen, collie kan...vara med och bada och ha skoj..collien är en underbar barnhund också, lek och stoj med barnen...utan att kampa sönder deras leksaker.
Nej nu har jag sagt mitt och som vanligt är jag låååångdragen!
Önskar alla en härlig dag...suck..i regnet!

http://www.spireans.se

 
Pia

Pia

8 juli 2009 13:45

Ja som jag har skrivit tidigare så skäms man att vara medlem i sck i mellanåt. Betala 350 kr/året och få en medlemstidning som visar vad collien KAN. Jag tror att de flesta vet att collie KAN men att behöva göra ett helt nr utav detta tycker jag är ett hån imot oss " gamla " medlemmar. Inga resultat, inga annonser, ja inget att läsa om vad man förväntar sig utav en MEDLEMStidning.
Bara en massa berättelser som är så vardagliga för oss som har collie.

Man är så trött att höra/läsa om vad collie kan. Vad trodde folk innan att collie är, porslinshundar, eller vad. Hunden blir ju vad man gör den till. Är man aktiv då blir hunden aktiv.Tycker inte att det finns några gränser vad man kan använda sin collie till.
Vänligen Pia

http://hillslettens.blogg.se

 
Ingen bild

tant Karin

8 juli 2009 18:11

Du Pia, man kan gå ur SCK.

Dock vill man kanske behålla Brukshunden där finns det ju som bekant en del riktigt bra artiklar, skrivna av en mycket kompetent person. Ex vis i förra numret då Lisbeth fått till ytterligare en jättebra genomtänkt och genomarbetad artikel.

Att göra en tidning för colliefolk som är medlemmar i SCK och skriva "Collie Kan" är dumt gränsande till korkat. De som har collies och orkar vara med i SCK vet ju vad en collie såväl kan som vill :-) Jag undrar vad styrelsen/ redaktionen i SCK respektive CB tror om våra svenska collies, är de inte informerade om vad collies kan? Det vet väl alla oavsett medlemsskap i SCK? Nämligen: Normala collies är mycket trevliga och välfungerande sällskapshundar som man kan hitta på det mesta med, precis som man kan med bobtail eller shelties! Att göra ett sådant här nummer för medlemmarna, med en pekpinnepedagogik som Seppo skriver är ju rent infantilt. Å andra sidan så förvånar mig inget längre när det kommer till SCK. En collie som är rastypisk jagar ALDRIG.Vem vill ha collies som får för sig att ränna in i hästhagen och hetsjaga och hugga efter shettisar, vilket vi har kunnat läsa om på en annan sida.Å andra sidan så är väl ett jaktbeteende något som kanske kan poppa upp om man inavlar på alldeles fel sorts colliepsyke? Om man inavlar på tokstollecollies blir det ju lätt ännu mera tokstollecollies av det hela.Dock kan ju Sveriges självutnämnda Collie Mentalmadam inte inse att inavlade hundar kanske kan bli blir som hennes egenuppfödda usla collietik -för hur rastypisk är en collie som jagar och biter hästar? Raskatastrof har jag för mig att det kallas

 
Ingen bild

crocks

8 juli 2009 21:25

Pia har så rätt. Men vad kan man vänta av en rasklubb som är så oinsatt att den har valphänvisning på valpar med föräldrar som SCK själv försökt få igenom registreringsförbud på avkommor till. Märkligt förfarande.
Ett stort tack till Bloggaren som tillsammans med många andra påverkat i rätt riktning. De modiga som frankt framträtt i Hundsport inte att förglömma. Det ogenomtänkta förslaget framstår i en tydlig dager av flirt med SBK. Ett nederlag för SCK och en anledning för många hundägare oavsett ras att höja ögonbrynen i förundran över vad och vilka som styr en rasklubb. Inte ser det ut som om de styrande vill rasens bästa. Möjligen önskar man inom klubben det bästa till nyblivna collieägare som ska styras och manipuleras till rätt tyckande.

 
Lisbeth

Lisbeth

8 juli 2009 22:34

Collies som jagar vildsvin (Colliebladet) och älg - http://www.collieinfo.dantos.se/

Är jakt den nya melodin för framtidens collie?

http://ulvus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

tant Karin

9 juli 2009 02:31

Detta är så dumt att man nästan tystnar...

SKK måste bara ta över rasansvaret för collie! Vad menar SCK med detta? VEM vill ha en collie med skarpt jakthuvud? Å andra sidan kan man ju rätt lätt feja en bild; hur som helst: detta måste väl vara en collie helt renons rastypiskt colliepsyke. Är det detta sådana här collies SCK vill ha fram genom sina tester/beskrivningtester av jakt på MH?
Inte någonstans visades det bilder på annat som collies kan,ex vis vara trevliga vanliga familjehundar. Å nej! Hej och hå! Collies skall bära sig åt som jakthundar! Tur att Colliebladet inte kommer ut till vanligt folk. Rasen håller ju på att få fel rykte... inte för att jag för en sekund skulle tro att normala jägare skaffar en collie som älg eller vildsvinshund, men att som rasklubb mena att en del av bilderna visar rastypiska collies är ju rent trams.De visar SCK collies!Och bevare oss från dem!

 
Ingen bild

Ulf

9 juli 2009 09:49

Med en lätt travestering - För rasotypiska collies bevare oss milde Herre Gud . Kan någon tala om varför vi skall lära våra hundar att jaga en trasa som man ska dra och slita i. Och jag är dessutom fundersam på vad spöken har för grundidé. Att man SKALL reagera på uppdykande figurer och skrammel eller skott kan jag förstå. Hundarna skall ju inte vara robotar utan ha självbevarelseinstinkt. Jag tycker det ser ut som om man försöker påtvinga en ras en del egenskaper som andra raser har, ergo man skall välja ras efter vad man bestämmer sig för att huvudsyftet med sin hund skall vara och acceptera att andra verksamheter medför ändrade förutsättningar.

 
Anita

Anita

9 juli 2009 10:24

Gick in på sidan deras och tittade på bilden av jakthunden och då läste jag lite annat. Har man hållit på med collie som jag läste där 35,30 och 20 år så borde man veta att de som är med i collieklubben för det mesta har egen collie och har en uppfödare som kan hjälpa dem med allt. Bl.a detta med att collie kan. Har man valpköpare så har man från alla läger tycker jag. Både de som ställer ut, har sällskapshund, tränar och i viss mån tävlar. Jag har ju inga krav på att folk ska tävla med sina hundar utan bara hunden får ett bra liv och blir omtyckt genom hela livet. När man sen får ett samtal från en ev. valpköpare som börjar sitt samtal med att fråga om jag är en sån där som inte säljer till sällskap och inte till unga människor utan erfarenhet, då höll jag på trilla av stolen faktiskt. Den personen hade ringt till kända "brukskennlar" och fått utskällning för att hon vågade ringa dom om en collie! Usch och fy får sånt. Den valpen jag sålde till den personen har ett underbart liv och är älskad. Det är det viktigaste för mig och för hunden. Nä, dax att sy sammetskuddar i blått med kronor på så mina hundar får nått att ligga på i trädgården när dom är ute. Inte ska dom behöva springa i sin 2000 kvm hage i skogen inte för då kan dom förstöra sina utställningspälsar! ;-) Ha en bra dag gott folk och det lät intressant att bara ha brukshunden!

http://www.spireans.se

 
Marketta

Marketta

9 juli 2009 23:51

Det är så rätt så, man skall inte tvinga valpköparen att göra en massa med sin hund. Och att säga att då kan man väl köpa en sällskapshund om man inte vill göra nåt med sin hund. Hmmmm.....hur många collie skulle vi ha då ???? Vi gör en hel del med våra hundar, men vi gör det för att VI vill det och våra hundar tycker det är kul. Ingen skall säga åt mig att du måste göra det och det med din hund. Ännu mindre SCK, det har dom inte ett dugg med att göra.

http://colliekompisarna.bloggagratis.se

 
Anja

Anja

18 juli 2009 01:08

Hej.
Det var en katastrofal GB vi fick i handen.
Att collien kan är ingen tvekan.Åtminstone de flesta också beroende på sina ägare faktiskt. Även om jag som uppfödare sällan vill skylla på ägarna utan vill hjälpa till
i stället.
Att collien kan fick vi verkligen uppleva i helgen med Steadwyn Mästerskap, som är unikt .
Hoppas att få komma både med bilder och text så småningom.
Det var härliga dagar trots ihållande regn både torsdag och fredag.Men det "tåliga folket" såg inte detta utan jobbade på som vanligt.
Enligt alla mejl , telefonsamtal etc var dessa dagar utöver det vanliga.
Jag blev glad men trots allt inte riktigt ha förstått hur uppskattade dessa dagar blev egentligen trots massa tel samtal och alla meijlen.
Återkommer med bilder etc ifall det blir aktuellt här på Lisbeths blogg.



http://www.steadwyn.se

 
Ingen bild

Johan N.

23 juli 2009 23:49

Mest katastrofalt är väl att uppfödare inte informerar sina valpköparé om att collien har KRAV. Den kräver motion och hjärngympa.
Det är ingen soffpotatis, som en del vill hävda, det är en brukshund! (Åh, förlåt, jag sa ett fult ord...)

 
Ingen bild

Marjorie

24 juli 2009 20:30

Johan N. Behövde du bli upplyst om en sådan sak som att aktivera din hund? Det är väl ändå en självklarhet....Oavsett ras!!!!
Tror inte valpaköpare är så dumma att de behöver höra det från uppfödaren. MEN de flesta uppfödare upplyser ändå om det....Min erfarenhet.

 
Ingen bild

crocks

26 juli 2009 11:39

Marjorie, du har så rätt. Vem som helst borde förstå att aktivera sin hund, det bör vara självklkart. Hur och med vad är indivduellt, huvudsaken är att alla hundar får leva ett värdigt liv. "Soffpotatis" när det passar sig, barnvakt när det passar sig och spårhund när det passar sig, likväl som lekkamrat till grannens hund eller svampletare. Det finns så oerhört många områden att vara aktiv inom för alla hundar och hundägare, vad jag kan se har det inte det minsta med brukshundar att göra.

 
Ingen bild

tant Karin

26 juli 2009 11:56

Well... nu är det ju så, att Johan N har 2 collies bägge från Sveriges "stjärnbrukscollieuppfödare".Han har förläst sig på MH diagram och precis som Lisbeth skriver: han har INGEN kunskap what so ever om uppfödning. Således tillhör han de 1 eller 2 hundsägarna som anser det ena och det andra utan faktisk kunskap, och som styr SCK med sina snedvridna uppfattningar,dessutom med rätt hög svansföring...Tyvärr så styres SCK av dessa okunniga personer utan avelskunskap. Att man över huvud traget skulle informera collievalpköpare om att hundarna har KRAV på motion och hjärngympa är att förminska en normal valpköpare. Tror Johan N månne att "alla" som köper sällskapscollies ställer in dem i vitrinskåpet? Såvitt jag vet så kan hundar aktiveras på 1000 olika sätt, att "köra brucks" är inte det viktigaste, speciellt inte som det är så YTTEST få som "brucksar"... på riktigt. Jag anser att det är viktigare att låta en hund vara med överallt, utan speciell träning... Minns de 3 sk "bruckscollies" som för X antal år sedan inte vågade gå in i hiss på ett SCK årsmöte. En vettigt hanterad hund oavsett ras gör såklart det som ägaren vill.Åka hiss, ex vis dessutom kan man om man vill, MH:a den utan skotträning med startpistol hemma hos "superbrucksuppfödaren" för det är så himla viktigt att ha 1 på skott... Eller hur, Johan? Dessutom så kan man visa hund på utställning utan att trycka till den på nosen med piggborsten...vilket kunde beskådas på en utställning för inte så länge sedan...Hurra för "bruckscollies" som kan ställas ut med kedja och piggborste! Hurra för "bruckscollies" som måste skottrränas med startpistol hos uppfödaren eftersom det är så viktigt med 1 på skott... Inte?

 
Ingen bild

crocks

26 juli 2009 19:11

Intressant debatt. Nu är det så att mina och familjens hundar används yrkesmässigt. Jag vet inte om så många av debattörernas hundar gör det? Vi har ingen collie, utan bl a rallyschäfer, labrador och springer. SBK har ingen som helst delaktighet i våra hundars utbildning eller deras praktiska arbete.
Beträffande collien så har jag träffat många mycket trevliga användbara sådana, möjligen har de förarproblem med ibland för tramsiga pjoltande ägare eller för dominerande stöveltrampande "tanter" vilket ingetdera är att föredra. En normal collieägare kan utan problem få sin hund uppflyttad till högre klass med rätt träning. Hundarna har inga direkta problem med det vad jag sett.
En fråga till Johan: Är det valpens föräldrar du vill köpa eller avkomman? Du har en oinsatt åsikt om MH. Vet du hur vi som har våra hundar i yrket värdesätter ett MH? Av dina inlägg att döma har du inte riktig vetskap om vad ett MH visar/inte visar.
Ber om ursäkt om jag eventuellt utgett mig för att vara lite mindre insatt än jag är, men kan inte låta bli att skoja lite.
Givetvis är jag ingen mästare även om jag utbildar hundar till yrket.
SBK har inte mycket att bidra med länge när det gäller praktisk yrkesutbildning för hund. Om collieägarna skulle titta lite längre och se bortom SBK så kanske man skulle lyckas komma någon vart med sina hundar.
Jag har på denna blogg och ulvusbloggen fått läsa om många collie som används i praktiskt arbete. Oftast helt utanför SBKs inverkan.
Kan ni som går på om ert MH inte förstå att det finns andra sätt att värdera en individ liksom ett aveldjur.
Fråga en väktare hur gärna han vill att hans hund ska låta sig hanteras av främlingar eller springa ut och leka med avståndfiguranten. Är det väktarhunden eller collien på apellplanen som är en brukshund? Eller är det narkotikahunden, även om den råkar vara en liten spaniel som är den bästa av brukshundar? Hur kan den vara så användbar utan generationers genomförda MHn?
Det finns mycket att tänka på för den som så vill.

 
Ingen bild

Marjorie

27 juli 2009 06:24

Håller med dig fullständigt crocks. Hoppas du tar 'blad från mun' lite oftare......

 
Ingen bild

tant Karin

27 juli 2009 10:00

crocks, vilket jättebra inlägg du skrev här ovanför.Kunnigt och genomtänkt.Tack för det!Håller med Marjorie, ta gärna bladet från munnen oftare!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 25 februari 2010 16:24


Nytt collierelaterat på http://ulvus.bloggplatsen.se/

Av Lisbeth - 5 januari 2010 22:12


   ... med underbar collie... Ingledene She Bounds To Love 2 certifikat  11 månader! ...

Av Lisbeth - 4 januari 2010 13:22

.. ang nedanstående inlägg. Collie har tillhört SBK sedan 1942.. Den 28 maj 1967 samlades collieintresserade i Dalsjöfors hemma hos Anna-Lisa och Bertil Risinger för att diskutera bildandet av en collieförening. Närvarande: Brita Rosengren, Arne Jons...

Av Lisbeth - 3 januari 2010 10:12


Ur historikens djup framkommer frågan om collies specialklubbstillhörighet (liksom flera andra SBK-rasers; schäfer, dobermann...) Den har varit på tapeten flera gånger under årens lopp. Bl.a. årsmötet 1980 då frågan lite diffust bordlades och utmy...

Av Lisbeth - 28 december 2009 13:47


     ... och särskilt då jag...   Den här 6-veckors obetalbart söta och vädjande collietösen är uppfödd hos kennel Seabound' s och heter passande nog Seabound' s Love Love Love... Man blir helt förbi av hjärtenupenhet! Och stamtavlan innehåll...

Ovido - Quiz & Flashcards