Direktlänk till inlägg 16 mars 2009

Det blev bara blått...

Av Lisbeth - 16 mars 2009 21:14

Inga collie av den vackra färgen blue merle hittills, men nu tar vi igen bristen med råge! Se här så fina blå från Steadwyn/Steadlyn... Kan någon förstå hur Mia har fått alla dessa hundar stå, sitta, ligga stilla och fota med en vanlig kamera !!!!Alla dessa också MultiCh. och flera av dem flyttade med Mia till Italien.

 
 
Maria

Maria

16 mars 2009 22:09

Blått är sååå fint!
Och gissar att jag lärde mig gå mellan två av dessa vovvar.
Winston känner jag igen, tror jag.
Sen borde både Dimma och Padda vara med på bilden, mellan dessa två lärde jag mig att gå.

http://rostebos.blogg.se

 
Marketta

Marketta

16 mars 2009 22:35

Åååh, vilken underbar bild. Men så är jag ju ett Steadwyn-fan :-). Lizzie liknar den som står lite.

http://colliekompisarna.bloggagratis.se

 
Ingen bild

marianne

17 mars 2009 06:09

En härligt vacker bild! En prestation att få samtliga hundar att posera så vackert. Men en collie med det rätta collietempramentet är lugn och värdig och väldigt lättlärd och klok. Den här bilden visar på colliens inre och yttre skönhet på ett utmärkt sätt tycker jag.

 
Ingen bild

Maud med sockertopparna

17 mars 2009 09:37

Jag bara ryser när jag ser den hära bilden och blir blöt ögd. Hade äran att få träffa dessa skönheter innan en del tog och flyttade till Italien.

 
Ann-Kristin

Ann-Kristin

17 mars 2009 16:50

Håller med dig Marianne, dessa vackra blue merle visar verkligen hur en collie skall se ut.

http://www.cantera.info.se

 
Ingen bild

marianne

17 mars 2009 18:13

Som reaktion på Kerstins kommentarer på ulvusbloggen vill jag göra ett förtydligande: MH är inget test. Det är en BESKRIVNING av hundars reaktioner under lek och skrämselmoment.
Tyvärr måste jag erkänna att jag (trots att jag bl a är figurant på MH) inte hängt med på MHs utveckling.
Från att ha varit ett instument för att se vad ett par föräldradjur lämnade för avkommor
har beskrivningen MH ändrats till en beskrivning av vad en individ kommer att ge för avkommor. I alla fall om jag läst rätt i de motioner som SCKs årsmöte tog beslut om.
Det är möjligen så att MHs skapare har ändrat inriktning på sin verksamhet, det kan jag inte säga något om. Det som förvånar mig är hur jag kunde missa meningen med MH så kapitalt. Vilken otrolig skicklighet det ligger bakom den nuvarande inriktningen! Tänk att man utan att ha utvärderat beskrivningen kan skilja på genotyp och fenotyp och dessutom veta vad individen kommer att ge för avkomma! Suveränt! Jag har aldrig haft något emot att gå MH på frivillig basis, jag har alltid protesterat mot allt tvång däremot. Nu ser jag en oerhörd öppning i min framtida avel: MH!!! Där får jag veta vad min(a) hundar kommer att ge för avkomma, toppen. När ska SKK och FCI lyckas med motsvarande inom anatomin/exteriören? När ska veterinärerna lyckas med en tämligen enkel beskrivning som talar om vilka sjukdomar mina kommande valpar kommer att få? Visst finns det många möjligheter med blodprov. Ska vi införa tvång på blodprov för att få använda våra hundar i aveln?
Jag är så TRÖTT på tjatet om dålig mentalitet och rädslor på collie. GIVETVIS har alla hundar rätt till ett långt och lyckligt liv! En hund som är rädd i alla situationer måste ha ett helvete! En fysiskt sjuk hund som lider av smärtor har ett helvete! Ingen vettig människa vill att hundar ska vara rädda eller nervösa. Men några vettiga människor vill ändå föda upp hundar, hundar som följer FCIs standard och beskrivning. De uppfödarna lägger lika stor vikt vid mentaliteten som de som räknar sig som "de riktigt duktiga uppfödarna som inte gillar utställning" men skillnaden är att de förstnämnda gör dubbla jobbet, både med mentaliteten och exteriören. Dessutom måste man ha kunskap om vilket temprament som är det önskvärda på sin ras. Så jobbigt är det. Visst är det mycket enklare att bara avla för mentaliteten, men om man inte vet vad som är bra mentalitet på just den rasen så kan man ju avla helt åt skogen och verkligen misslyckas!
Att läsa kommentarer som t ex från Kerstin om "testet MH" (BESKRIVNING snälla du, BESKRIVNING) "Brukshundgruppen" (Nej den har försvunnit, de hundarna du antagligen tänker på tillhör grupp 1 och 2 numera. Om jag minns rätt så är det ca 12 år sedan det ändrades, men jag kan minnas fel)
De värsta kommentarerna är anklagelser och antydningar om att vissa uppfödare medvetet föder upp rädda hundar. Jag skulle inte tro det ens om min värsta fiende, vem farao vill föda upp-äga-leva med en olycklig hund! Men tydligen finns det några människor inom collierasen som har fått för sig det. Mycket av det här tjafset beror på okunnighet och ovilja att "möta" varandra. Givetvis reser folk ragg när de blir beskyllda för de mest befängda saker. Givetvis anses i vissa kretsar de som bara kan tala om hur dålig och rädd collien är som riktigt okunniga och enkelspåriga människor. Man undrar allmänt varför de bryr sig om collien. För många av oss ser aldrig någon collie med stora rädslor. Detta inte beroende på att hundarna hålls hemma i någon "kennel" tvärt om, de är med på de mesta av äventyr.
Inte så konstigt att man inte förstår varandra.
De som inte tror på att nyblivna hundägare och/eller hundägare utan kunskap om rasers olika karaktärer kan vara ledstjärnor i en rasklubb kommer nog alltid att ha svårt att acceptera att ett sådant styre ska bestämma vilka hundar framgångsrika uppfödare med mängder av UTSTÄLLNINGSCHAMPIONS, KORADE och MENTALTESTADE (i annat land)hundar som resultat av sin tidigare uppfödning numera ska avla på. Det borde falla på sin egen orimlighet! Det är tvånget jag har emot med MH, tvång och att anse det som ett test när det är en beskrivning. Själv går jag gärna MH med mina framtida hundar, men det har jag gjort även innan det blev något tvång!
Jag har även något emot känslan av att bli omyndigförklarad som uppfödare och lämna över ansvaret till folk osm jag nämnde ovan.
Jag efterlysning utbildning och kunskap, jag behöver det verkligen! Det känns som om vi är många som behöver det.....

 
Anna

Anna

18 mars 2009 08:41

Mmmm, blått är SÅ vackert !

http://www.freewebs.com/solhem

 
Ingen bild

tant Karin

18 mars 2009 16:59

Amen, Marianne! Kunde inte skrivit detta bättre.

 
Ingen bild

Ulf

18 mars 2009 21:12

Bravo marianne Du prickar precis rätt med din utläggning om fenotyp och genotyp. För att inte tala om detta TVÅNG ! Men vissa människor måste tydligen leva efter sådana premisser.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 25 februari 2010 16:24


Nytt collierelaterat på http://ulvus.bloggplatsen.se/

Av Lisbeth - 5 januari 2010 22:12


   ... med underbar collie... Ingledene She Bounds To Love 2 certifikat  11 månader! ...

Av Lisbeth - 4 januari 2010 13:22

.. ang nedanstående inlägg. Collie har tillhört SBK sedan 1942.. Den 28 maj 1967 samlades collieintresserade i Dalsjöfors hemma hos Anna-Lisa och Bertil Risinger för att diskutera bildandet av en collieförening. Närvarande: Brita Rosengren, Arne Jons...

Av Lisbeth - 3 januari 2010 10:12


Ur historikens djup framkommer frågan om collies specialklubbstillhörighet (liksom flera andra SBK-rasers; schäfer, dobermann...) Den har varit på tapeten flera gånger under årens lopp. Bl.a. årsmötet 1980 då frågan lite diffust bordlades och utmy...

Av Lisbeth - 28 december 2009 13:47


     ... och särskilt då jag...   Den här 6-veckors obetalbart söta och vädjande collietösen är uppfödd hos kennel Seabound' s och heter passande nog Seabound' s Love Love Love... Man blir helt förbi av hjärtenupenhet! Och stamtavlan innehåll...

Ovido - Quiz & Flashcards