Direktlänk till inlägg 7 mars 2009

Välkommen till colliebloggen!

Av Lisbeth - 7 mars 2009 13:16

En lycklig försyn i kombination med vänliga och generösa colliemänniskor har gjort att jag fått tillgång till det colliekompendium som danska världsauktoriteten på rasen, Charlotte Høier skrivit och som förtjänstfullt översatts till svenska av Ulla Bergh-Persson. Kompendiet, som av många internationellt erfarna domare anges som det bästa någonsin, oavsett ras, studeras numera under intensiva former. Hela publikationen andas överväldigande sakkunskap och stor kärlek till collien. Här får man lära sig att se på rasomsorgen med nya ögon. Ett axplock: av alla standarder för herdehundar och boskapshundar (FCI:s grupp 1) "så är det ganska märkbart att colliestandarden är den enda, som under helhetsintryck framhäver, att collien är en hund av stor skönhet.":
"Långhårig collie utstrålar stor skönhet, värdighet och fysisk harmoni."
Detta är portalparagrafen!

 
 
Marketta

Marketta

7 mars 2009 14:01

Jag blev tvungen genast hit och läsa, har satt in en länk hos mig att fler skall hitta hit.

Tänker fortsätta och läsa dina kloka ord här. Stå på dig, collien behöver fler som du.

http://colliekompisarna.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lisbeth

7 mars 2009 14:49

Välkommen Marketta!
Tack för första kommentaren på den nyfödda colliebloggen!

Min avsikt är att vårda den förhoppningsfulle med stor energi...

Har upptäckt att det (fortfarande) finns så mycken skönhet, älskvärdhet och grace i och omkring collierasen. Det är detta som colliebloggen ska söka omhulda

 
Ingen bild

lisbeth igen

7 mars 2009 14:52

... och lyfta fram. (skulle det också stå) - tangentbordet muppade sig!

 
Ingen bild

Dalarna

7 mars 2009 16:06

TACK. För första gången på femton år börjar jag skönja ett ljus i mörkret. Collierasen
har fått en fantastisk förkämpe.Du har på en vecka lyckats skingra flera års tunga moln.

 
Ingen bild

Sol i syn

7 mars 2009 17:05

En ny blogg om collie! Kommer säkert att bli en favorit. Ska bli mycket intressant att få följa. Tack Lisbeth för ditt engagemang för collien. Den mest underbaraste hund av världar.....Enligt mig.

 
Anna

Anna

7 mars 2009 17:33

Försöker att få tag i det kompendiet.
Kul att du fortsätter med collieskrivandet, du gör ett jättejobb !

http://www.metrobloggen.se/aannaa

 
Ingen bild

Nina

7 mars 2009 18:22

Härligt!! Hoppas få läsa ännu mer kloka ord och sann fakta om collien. Den här bloggen kommer jag att verkligen att följa!!
TACK!!!

 
Anita

Anita

7 mars 2009 21:20

Tack Liseth för att du visar vad collien är! En underbar hund med mycken skönhet och värdighet. Jag brukar säga att det är nog bara talförmågan som saknas men hemma hos oss surras det som bara den emellanåt. Just nu ligger 2 blå damer på golvet och surrar och leker med varann. En länk till denna sida ska jag sätta in på min hemsida och jag hoppas fler som värnar om rasen kommer hit och besöker dig och läser dina kloka och framför allt märks det att du kommer med fakta och inte bara statistik! ;-) Du är en pärla och ljus i mörkret!

Jag ger dig en stor kram!

http://www.spireans.se

 
Susannah

Susannah

8 mars 2009 00:39

Så fantastiskt klokt skrivet av dej. En eloge till dej som vågar uttrycka dej så modigt!Länkar till din blog, naturligtvis

http://www.hartwellskennel.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 25 februari 2010 16:24


Nytt collierelaterat på http://ulvus.bloggplatsen.se/

Av Lisbeth - 5 januari 2010 22:12


   ... med underbar collie... Ingledene She Bounds To Love 2 certifikat  11 månader! ...

Av Lisbeth - 4 januari 2010 13:22

.. ang nedanstående inlägg. Collie har tillhört SBK sedan 1942.. Den 28 maj 1967 samlades collieintresserade i Dalsjöfors hemma hos Anna-Lisa och Bertil Risinger för att diskutera bildandet av en collieförening. Närvarande: Brita Rosengren, Arne Jons...

Av Lisbeth - 3 januari 2010 10:12


Ur historikens djup framkommer frågan om collies specialklubbstillhörighet (liksom flera andra SBK-rasers; schäfer, dobermann...) Den har varit på tapeten flera gånger under årens lopp. Bl.a. årsmötet 1980 då frågan lite diffust bordlades och utmy...

Av Lisbeth - 28 december 2009 13:47


     ... och särskilt då jag...   Den här 6-veckors obetalbart söta och vädjande collietösen är uppfödd hos kennel Seabound' s och heter passande nog Seabound' s Love Love Love... Man blir helt förbi av hjärtenupenhet! Och stamtavlan innehåll...

Ovido - Quiz & Flashcards