Direktlänk till inlägg 18 november 2009

Det är spännande...

Av Lisbeth - 18 november 2009 10:10

... att ta ett riktigt djupt grepp om collierasens historik i Sverige, iaf såsom den i modern tid exekverats inom Svenska Collieklubben. Det är en historia om decennier av hårthänt styrning via moderorganisationen SBK, resulterande i ett segt envig mellan två ungefär jämnstora falanger inom SCK, där anhängarna av den klassiska collien enligt FCI-standard i stort sett alltid fått stryka på foten. Så fort det blivit tal om att demokrati ska utövas enligt till buds stående spelregler, då har FCI-colliedelen vägt lätt mot en centralt orkestrerad medlemsmajoritet. Då, vid dessa stormiga och ständigt återkommande tillfällen, då har röstboskap stampats fram, då har nomenklaturan i FS villigt låtit sig kallas för att styra upp det hela. För ingen ska säga att det inte har någon betydelse att det sitter en årsmötesordförande med pondus som ser till att voteringarna går i rätt riktning! Att rätt personer skickas fram - så särskild stor uppmuntran behövs inte - för att skrämma medlemmarna med buffliga och hårda krav, och sedan ytterligare ett högdjur ställer samma krav, fast i mer välsvarvade fraser, vilket får det att låta som en försonlig kompromiss. Underlag för forskning i saken är hämtad från FS-protokoll, referat i Colliebladet, SCK:s informationsblad samt Collieklubbens Jubileumshandbok. Här står fakta i svart på vitt - bara att skriva av. Så att nu ingen tror att jag hittat på alltsammans. Sammantaget är det ganska upprörande läsning. Här fördrivs en populär ras med välrennomerade uppfödare genom trakasserier, motarbetning, dålig stämning och rasförstörelse praktiskt taget inför våra ögon. Jag har under det här året samlat en hel katalog av konstiga beslut inom SCK; allt från avslag på välmotiverad begäran om parning kort/långhår (vilket numera är tillåtet), avslag på parning med utlandsägd hund (utan MH-resultat) som händelsevis fanns i Sverige en kort stund. Hanteringen av förslag till Hamiltonplaketten - SKK:s högsta utmärkelse - trotsar all beskrivning... Senare års mottagare är absolut inga lättviktare, men... Det finns andra... som konstant förbigås på det mest upprörande sätt! En rasklubb ska självfallet betros med visst inflytande, kanske till och med makt - men inte ALL makt... Bekant är att makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut... Man slås av FCI-colliemotståndarnas starka ställning inom SBK Västra. Så fort någon ödesfråga ska behandlas, t.ex en intrikat motion å årsmöte, då dyker de upp, styrelseproffsen från väst. Vem kallar in dem? Vem eller vilka kan utöva sådana påtryckningar? Och kanske bäst att tillägga - varför?

 
 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

18 november 2009 13:10

Klockrent beskrivet. Varför kan man verkligen fråga sig. Kommer och tänka på vad en tysk politiker en gång sa om sitt parti (med reservation för min kassa grammatik!) -Weil wir winnen wollen, wollen wir winnen. (ung. eftersom vi vill vinna kommer vi att vinna).

Skyr inga medel.....

http://collieforever.blogg.se

 
Ingen bild

Linda

18 november 2009 13:50

Klockrent skrivet Lisbeth, tyvärr behandlas inte alla medlemmar i collieklubben likadant och det är tråkigt för det är många som skulle kunna dela med sig av sina otroliga kunskaper bara nån lyssnade på dom.

 
Anita

Anita

18 november 2009 15:45

Mycket bra skrivet Lisbeth! Kul att se dig här igen fast själv har jag varit borta från nätet ett bra tag, har som tappat gnistan vad gäller bråk inom collieklubben. Efter moget övervägande så kom jag fram till att den klubben är bara till för vissa medlemmar och definitivt inte mig så varför gynna dem ekonomiskt när man inte har något med den att göra? Orkar inte med deras bråk och framför allt orkar inte med deras filosofi att vi "ulltussuppfödare" bara får fram dåliga hundar och att vi inte vet hur en hund ska vara för att vara bra.

http://www.spireans.se

 
Ingen bild

Angelita

18 november 2009 16:13

Ja vad ska man säga? detta känns igen...det är som om man är rädd för andra som inte tycker samma och kanske har lite vidare syn på olika intresseområden. Allt ska styras av trångstyrning och tvinga alla som vill vara med i klubben att bara rätta sig i ledet. En usel klubb som inte kan hålla en trevlig stämning mellan medlemmarna, som troligtvis gör allt för att hålla en diktaturen högt, av rädsla att förlora möjligheten att få skrika högst, tycka illa om. Bitterheten måste vara hemsk. Ingen av mina valpköpare har velat gå med i Collieklubben, och jag kan inte säga att jag inte förstår dem...en rasförening man inte själv vill vara med fast det borde ligga varmt om hjärtat.

 
Ingen bild

Petter

18 november 2009 16:56

Jag tänker också gå ur SCK. Klubbens medlemsavgifter är för höga, förutom medlemsavgiften till SCK så måste man tvångsanslutas till SBK.Det förstår jag bara inte. Varför skall jag vara med i en organisation där det förekommer streberverksamhet och där de ledande är anställda som skor sig på "de små" medlemmarnas medlemsavgifter? (SBK) Eller invalda som har tappat sans och vett ioch som sitter på senaste årsmötet och uttalar sig i sitt namn av SKK:s CS ledamot? (SCK).Nä sådana föreningar är jag inte intresserad av att göda.
Har ni kollat dumheterna på Collie forum/ Collie info? Gör annars det. På Collie forum,under rubriken Mentalitet, står det de mest häpnadsveckande inlägg, fulla av total okunnighert om vad detta med mentalitet innebär och då speciellt Collie mentalitet... Det är nästan roande, och nåde den som inte håller med i "vännernas kör"... Tyvärr är detta på allvar och jag blir bara så trött på all denna okunskap och dessa dumheter som sprids om och om igen, ungefär som :"Om man upprepar dumheter tillräckligt nånga gånger blir det en sanning."

 
Ingen bild

Lena

18 november 2009 17:16

Kan bara hålla med tidigare inlägg. Jag har alltid ansett att man självklart skall tillhöra rasklubben men nu är jag väldigt tveksam om det blir något förnyat medlemskap efter detta år. Trots att det på första sidan hos SCK klart står att denna klubb är till för alla... Skitsnack, "inavelsgraden" på sittande styrelsemedlemmar är minst sagt alldeles för hög. Har du några önskemål som medlem, får du till svar att det är inte styrelsen intresserad av !!! Vadå styrelsen?
En mycket besviken medlem är jag idag.

 
AnnLotta

AnnLotta

18 november 2009 17:24

Jag skulle verkligen vilja ha en rasklubb dit jag, såsom varande relativ novis inom området, skulle kunna vända mig för råd, hjälp och stöd. Emellertid har jag så effektivt avskräckts av det sätt att argumentera, det sätt att diskutera och resonera, som flera av de pådrivande i SCK har, att jag valt att avstå från medlemskap. Jag beklagar detta, men jag har mycket svårt för personer som drabbats av hybris och som därtill är så rigida att de verkar ha uppfunnit begreppet.
En kurs i flexibilitet, med inriktning att lära sig se längre än den egna nästippen rekommenderas!

http://www.anlyn.se

 
Ann-Kristin

Ann-Kristin

18 november 2009 20:54

Jag kan bara hålla med ovanstående inlägg. Min uppfattning är också att SCK som klubben ser ut idag inte tillför mig någonting varken som collieägare eller uppfödare. Efter att varit med på konferensen i Kydingeholm och tänkt över den dagen, står det för mig ännu tydligare att förnyat medlemskap i rasklubben nästa år är otänkbart. Ett litet axplock från konferensen, En av personerna som som håller i konferensen, uttalar sig hånfullt och insinuant när det visas en "spindel" över certvinnande hundar, att dessa hundar verkar också vara sååå tråkiga. Annat som självklart kom upp var hur skall SCK kunna få slut på avel med brutna MH, kvarstående rädslor, skott. Förslag som kom upp var bland annat att SCK kontaktar de uppfödare som gör kombinationer enligt ovanstående (och frågar vaddå???) Ytterligare förslag var att det på SCK:s kennelregister kan bli en liten bock, eller annat litet tecken framför de uppfödare som inte avlar enligt SCK:s riktlinjer och då skall det tydligare framgå att dessa uppfödare är oseriösa, (jag antar att det var tanken). Redovisning av dagen skulle komma i colliebladet, många spindlar blir det nog.
Det kändes som jag höll på att förvandlas till en spindel när jag åkte hem i mörkret.

Ann-Kristin Thorin Sammens

http://www.cantera.info.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 25 februari 2010 16:24


Nytt collierelaterat på http://ulvus.bloggplatsen.se/

Av Lisbeth - 5 januari 2010 22:12


   ... med underbar collie... Ingledene She Bounds To Love 2 certifikat  11 månader! ...

Av Lisbeth - 4 januari 2010 13:22

.. ang nedanstående inlägg. Collie har tillhört SBK sedan 1942.. Den 28 maj 1967 samlades collieintresserade i Dalsjöfors hemma hos Anna-Lisa och Bertil Risinger för att diskutera bildandet av en collieförening. Närvarande: Brita Rosengren, Arne Jons...

Av Lisbeth - 3 januari 2010 10:12


Ur historikens djup framkommer frågan om collies specialklubbstillhörighet (liksom flera andra SBK-rasers; schäfer, dobermann...) Den har varit på tapeten flera gånger under årens lopp. Bl.a. årsmötet 1980 då frågan lite diffust bordlades och utmy...

Av Lisbeth - 28 december 2009 13:47


     ... och särskilt då jag...   Den här 6-veckors obetalbart söta och vädjande collietösen är uppfödd hos kennel Seabound' s och heter passande nog Seabound' s Love Love Love... Man blir helt förbi av hjärtenupenhet! Och stamtavlan innehåll...

Ovido - Quiz & Flashcards